Open Range

Western:

Western:

Handling: "Open Range" är en klassisk western om två vapendragare som lagt pistolerna på hyllan, men när stadens sheriff dödar deras vänner känner de sig tvingade att utkräva hämnd.

År: 2003
Cliff Saunders
Patricia Stutz
Julian Richings

Rhymr

Den mest trovärdigaste western jag sett, den känns så äkta från början till slut.
Fotot är underbart, känns som man står brevid och tittar på i gatustriden. Storslaget helt enkelt. Ljudet så bra det kan bli, skottlossningen är i klass med gatustriden i "Heat". Så skönt att det inte är action från början till slut som prioriteras, här får en historia byggas upp från början till slut och ge filmen ett mycket större djup än om det vore pangpang från början till slut.

Äntligen en riktigt bra western på många år och kanske den bästa sedan 'De skoningslösa'. Är normalt inte så där jätteförtjust i Kevin Costner men han har gjort en del riktigt bra filmer. Här tycker jag att han har gått tillbaka till 'basics' för hur en western ska vara. Det negativa är väl att den är något långsam i tempot och givetvis finns det en liten romantisk del också som man kan vara utan, men nåja. Fotot från den kanadensiska prärien är storslagen. Duvall är stabil som vanligt men även Costner och Bening är bra. Slutstriden är gjord med mycket känsla.

Det här är en modern western som är filmad i en underbart vacker miljö. Inte särskilt mycket pang-pang, utan här får vi se en djupare historia som berättas i lugn och behaglig takt. När det väl blir skjutande görs det i riktigt fräscha scener även om jag stör mig lite på det överdrivna när folk flyger flera meter när de blir träffade. Det sänker en i övrigt trovärdig film. Sedan hade de för min del kunnat stryka kärlekshistorien som bara känns påklistrad och krystad. På det stora hela en vacker och annorlunda westernfilm som får en stark trea i betyg.

Har lika storslagna naturmiljöer som Dansar med vargar. Annars så är denna rulle mycket sevärd.
Den är spännande och tankeväckande.

DuskBringer

En aning besviken blev jag nog. Det vackra fotot som var så omtalat uteblev enligt mej helt och hållet. Manus och handling är inte heller mycket att hänga i julgranen då allt känns så förbannat utdraget. Slött tempo. Skådespeleriet är dock en behållning, i synnerhet då Duvall. En stark tvåa.

Rhymr

ToxicAvenger

Blek handling, bra skådisar.

Freehold

Duvall är lysande som vanligt.

perjonzon

Kevin Costner är inte min favoritskådis precis men här en han riktigt bra.Gillar även att handlingen står i centrum och det känns äkta på något vis.Filmen har äevn en av de fräckaste scener jag har sett på film