Spindlarna

Handling: I ett ökenområde, där jättestora myror, utvecklats efter en atombombsexplosion 1949, har några människor försvunnit och dödats. Polisen får hjälp av vetenskaplig expertis för att försöka förgöra myrorna. Filmen är i övrigt känd för den mycket misslyckade svenska titeln.

År: 1954

Don Shelton
Fess Parker
Olin Howlin
Marshall Bradford

En skön liten klassiker som för mig innebär mycket nostalgi och har bra känsla. Fanns ett spel jag spelade när jag var liten som hette "It Came From the Desert" och hade en liknande story med storya myror som tog över en liten stad. En av anledningarna till att jag ville se den här filmen och den fungerade förvånansvärt bra.

Detta är en intressant och välspelad, men ack så korkad, film. Bara det att regissören framställer myror - även gigantiska sådana - som en art som är helt okänd för människan känns rätt dumt. Skulle jag springa in i en enorm myra skulle jag givetvis bli chockad och skraj, men lik förbannat skulle jag inse att det var en myra.

För en film med 53 år på nacken är det inget större fel på specialeffekterna, men jämför man med nutida filmer är de naturligtvis ganska fula. Myrorna ser bara löjliga ut. Man har dock fått till en snygg grådaskig miljö och filmen är smått spännande. Dålig klippning och svajigt soundtrack. Dock får spänningen ett abrupt slut fyrtio minuter in i filmen då det hela saktar ner och blir segt och tråkigt. Det är trots det intressant att se hur filmen relaterar till det som skrämde och oroade människor 1954: atombomber, fler krig, en framtid som såg skrämmande mörk ut. Under hela 50-talet släpptes atombomber över Nevada, och det var många som oroade sig för den effekt det skulle ha på djurlivet och miljön. Skickligt och mycket intressant. Jag kan enkelt föreställa mig att den här filmen skrämde slag på människor då den släpptes. Tyvärr kan jag ändå inte ge Spindlarna (!) mer än en svag tvåa - den har inte åldrats med värdighet och har mycket lite att erbjuda.
"He's either lying or he's dead, and he's not dead."

Crocodile

THEM! är över 50 år gammal men är ändå väldigt bra. Det är nog en av de bästa filmerna från 50-talet. Hur den fick titeln spindlarna vet jag inte ännu.

"He's either lying or he's dead, and he's not dead."

En underbart bra klassiker. Älskar översättningen på filmen när den kom till Svenska biografer, det är myror lixom.

Indy_92

Här finns inte mycket att hämta!! Sorry!!

Xenomorph

Utöver att den svenska titeln var Spindlarna när den släpptes i Sverige är detta en tråkig film. Inte speciellt välgjord, eller tillräckligt dålig för att bli rolig.

Timoti

En mycket bra klassiker till film!

Filmen är svartvit