Linje Lusta

3,7

Handling: Om den neurotiska Blanche, som en dag anländer till sin systers hem i New Orleans, på flykt undan sitt förflutna.

Ligger på plats 47 på American Film Institute's Top 100-lista.

År: 1951

Ann Dere
Edna Thomas
Mickey Kuhn

Copyright Warner Home Video

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20120917 på plats 214 på IMDb Top 250, och om den ska vara på listan ska den vara i botten.
Lite väl seg emellanåt, men storyn av Tenessee Williams är klassisk (verk av bestående värde) och det märks varför. Bra dialog. Snygga New Orleans-miljöer oc stundtals snyggt foto. Fin musik tillhörande miljön och tidseran. Och framförallt bra skådespel av alla fyra huvudroller: Leigh, Brando, Malden och Hunter.
Håller ej med en del andra kritiker, tycker Leigh ger ett riktigt proffsigt jobb som sin neurotiska karaktär Blanche i ett varmt Södern, undflyende... Ja, vad flyr hon från? Flyr hon från nåt? Om inte, varför denna splittrade, nästan skizofrena, person?

Wow! Nu förstår jag varför Marlon Brando klassas som en av tidernas bästa skådespelare. Han är det! Kanske t.o.m. Den bästa! Filmen är väldigt bra och även om det känns som att Vivien Leigh fortfarande lever kvar på 30-talet (skådespelarteknikmässigt) så är allt väldigt trovärdigt. Men det är ju utan tvivel Brando som bär hela filmen. Vilken fenomenal skådespelare!

Angelus

En mycket bra film även om den var lite seg emellanåt, bra skådespeleri, Marlon Brando och Vivien Leigh var outstanding, intressant handling, ganska så förväntat slut

Drog mig ganska länge för att se denna eftersom handingen lät så trist. Tyvärr hade jag rätt. Jag har nog aldrig sett en så ointressant film som denna. Det händer verkligen ingenting under hela filmen som för handlingen framåt. Att Vivien Leigh spelar över så att det blir pinsamt gör ju inte saken bättre heller.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Angelus

kaj08

En klassiker med ett flertal kändisar. Filmen bygger på en teaterpjäs, och tyvärr känns det som en pjäs när man tittar på den. Skådespeleriet är mycket bra, och det är roligt att se kända skådespelare så pass unga som de är i den här filmen.

Tyvärr är handlingen inte tillräckligt intressant för min del, och även om skådespelarna gör ett utmärkt jobb för att liva upp filmen så blir det ändå både långdraget och ganska så intetsägande.

Andra filmen jag ser av Elia Kazan och inte heller den här föll mig i smaken. Alldeles för mycket dravel och en Vivien Leigh som totalt saknar förmågan att förmedla trovärdighet. Hennes teatraliskt neurotiska karaktär går mig på nerverna. Marlon Brando är desto bättre, men det hjälper inte när filmen i sig bara är tråkig. Nästan godkänt.

En framförallt oerhört välspelad och välgjord film.
Förövrigt var den engagerande och intressant.
En mycket sevärd klassiker!

Filmen är svartvit