Flykten från helvetet

Handling: Mitt ute på den ödsliga tyska landsbygden ligger en aktad balettakademi dit unga flickor från alla världens hörn kommer för att förverkliga sina drömmar. Vad de inte vet är att byggnadens ståtliga väggar döljer en sekt av onda häxor. Snart får den amerikanska studenten Susy lära sig att här är det blod, svett och kalla kårar som gäller.

År: 1977
Jacopo Mariani
Fulvio Mingozzi
Franca Scagnetti

Copyright Seda Spettacoli

Kan inte sätta mer än en 2:a på denna. Känns som en ganska substanslös film där man inte får lära känna någon av karaktärerna alls.

Ajice

Urusel och svår film. För tiden då den gjordes så var den säkert helt spektakulär men jag måste säga att jag hatar den här filmen och förstår mig inte på den alls. Huvudpersonen är bra, men allt annat är bara förvirrande, irriterande och långdraget. USCH

mattbear

Inga kommentarer förutom: Se den nu!

uncle_funk

Mycket bra film, Argento kan verkligen sin skräck.
Här har han lyckats med bra foto, bra musik från Goblin och ett grymt bra manus.

Då var det dags att glida över till ren skräck för Argentos del. Giallon finns till viss del kvar men i den här är det ingen vanlig seriemördare på G som vi är vana vid, utan ondskan kommer mer från ett övernaturligt håll.

Ett rent ut av fantastiskt soundtrack (dock något upprepande) och njutbar regi driver denna rysarsaga framåt. Det är spännande mest hela tiden och slutet är självklart klassiskt. Känner mig ändå inte lyrisk över Argentos sjätte långfilm. Hade kanske hoppats på nåt ännu bättre. Skådespelarna är sådär och manuset är egentligen ganska simpelt. Nöjer mig med en stark trea.

Fantastisk bra skäckfilm av en utav genrens viktigaste personer, Dario Argento. Musiken sätter fin stämning på den redan skrämande och kusliga historien. Sedan så finner jag personligen häxor väldigt äckliga så det bidrog till att man vrider sig lite extra i stolen. En film jag råder alla att se, dessutom den bästa D.Argento filmen jag sett. Fotot är som alltid smart och ett plus i Argentos filmer.

Inte lika bra som Ljudet från kristallfågeln, men denna film är ändå ett gott hantverk av Argento.
Den är ganska spännande.

Inferno (1980)