Bowling for Columbine

Dokumentär :

Dokumentär :
3,6

Handling: Michael Moore reser genom den amerikanska nutiden; han talar med vapengalningar, med sörjande föräldrar och med finniga slynglar som blandar till napalm hemma i köket. Han tar med två pojkar som skadats för livet i massakern vid Columbine High School till lågpriskedjan K-Mart för att lämna tillbaka de kulor de fortfarande har kvar i kroppen (det var på K-Mart som mördarna köpte ammunitionen). I en oförglömlig slutscen tar han sig an den amerikanska vapenlobbyns ansikte utåt, "själve Moses", skådespelaren Charlton Heston, ordförande i NRA (National Rifle Association).

År: 2002
Chris Rock
Matt Stone
Charlton Heston
George W. Bush

Michael Moore försöker i den här filmen få svar på varför så otroligt många amerikaner varje år dödas av vapen jämfört med i andra länder. Moore reser genom USA och Canada och intervjuar folk av alla de slag. Dels försöker han få en uppfattning om vad allmänheten i USA tycker om den vapenliberalism som råder där. Dels intervjuar han offer och anhöriga till offer i bl.a. skolmassakern i Columbine. Samtidigt ställer han ansvariga mot väggen däribland Charlton Heston som är ordförande i NRA. Heston som provokativt nog höll ett föredrag i Columbine om att göra vapen MER lättillgängliga bara tio dagar efter massakern där. Mycket intressant film och man vet inte om man ska skratta eller gråta. Se den ska man däremot göra.

Nu är jag inte så förtjust i Michael Moore, men detta är helt klart en fullträff från hans sida. Intressant, rörande och mycket tänkvärd dokumentär som även bjuder på en hel del humor. Tyvärr är Moore stundvis övertydlig i sin faktaframställning, och det känns jobbigt att få budskapet upptryckt i ansiktet. Två scener är dock riktigt gripande och bevisar att den lilla människan kan åstadkomma en avgörande förändring. Detta är Moores bästa dokumentär utan tvekan.
"Thank you for not shooting me."

En väldigt informativ och intressant film, men jag stör mig på att Moore mjölkar på så mycket, han kär verkligen på fulla bullar och överdriver händelsen en aning. Han går in djupt och beskyller regeringen, när det egentligen bara är två helt vanliga killar som vill göra något annorlunda. Detta är i mina ögon inte en dokumentär, för varken Michael Moore eller någon annan kan veta vad som pågick i de två grabbarnas huvud. Nej då tänker Moore att han har helt fria tyglar och skyller på det gamla vanliga, datorspel, bråkiga föräldrar. Sen är det ju klart att USAs idiotiska butiker får stå till svars eftersom de säljer lite allt möjligt inom vapen och sprängmedel.
Jag bor i Sverige och har det bra, men när jag ser detta så blir jag verkligen arg och förstår vilket sargat land USA egentligen är, men det påverkar mig inte egentligen, för jag bryr mig inte.
Dessutom stämde inte all fakta i filmen, jag kollade runt lite och en hel del var förvrängt och överdrivet, vill Moore få resten av världen att tycka illa om USA pga detta? Ja, det tror jag, och det tror jag han lyckas med, för han övertygade mig, men inte fan tyckte jag om det.

Flora

ska jag sätta en fyra eller femma?

åh, den var verkligen bra. alltså så intressant. men alldeles för lång. fick typ sittsår av den. mitt tips är att dela upp den kanske i två eller tre delar, då orkar man med. men så bra gjort!!

mycket intressant film..har tänkt och se den många gånger men det har aldrig blivit av

Yasmin

Väldigt bra dokumentär film!

"Thank you for not shooting me."

Venschla

Jag blir arg när jag ser den!!
Guns suck!

En riktigt bra dokumentär av Michael Moore. Visar juh hur funtade amerikanerna är. Helt sjukt hur vapensystemet i USA fungerar och speciellt efter allt som händer där.

Canucks_

Bra dokumentärfilm av Micheal Moore.

Lite seg i början tycker jag, men sista halvan var riktigt intressant.

Jag tycker dock inte att jag får svar på speciellt mycket. Alltså vilken är egentligen anledningen till att så många mord med skjutvapen sker i USA?