Fog of War, The

Dokumentär :

Dokumentär :
3,6

Handling: Som amerikansk försvarsminister 1961-1968 var Robert McNamara aktiv deltagare i skeenden som har format vår samtid. Under Kubakrisen stod McNamara enig med Kennedy mot hökarna i regeringen. Då Vietnamkriget trappades upp, kom McNamara i konflikt med president Johnson om hur krigen skulle föras och lämnade sedan politiken.

I The Fog of War talar McNamara öppet om sin väg till politiken, de svåra val han har ställts inför, och hur han i dag, 87 år gammal, ser tillbaka på sina beslut. Denna dokumentär visar hur internationella händelser som påverkar miljoner människor formas av enskilda individer.

År: 2003
Regissör: Errol Morris
Originaltitel: The Fog of War
Ingår i tema: Vietnam-kriget

Robert McNamara

Lajo

Intressant och upprörande film, men för en cyniker blev jag inte särskilt förvånad över vad den hade att berätta. Lite för lång. En del bilder var mycket gripande.

Sweet_Jenny

Jag är inte så mycket politisk intresserad, men som de förra talarna så de som är intresserad av politik tycker säkert att den här är bra. =) Lite seg dragen, somnade första gången jag såg den, men jag var tvungen att se den igen. 1:a gången såg jag den med skolan, Historialektionen. Jag var tvungen att se den, om jag fick välja skulle jag inte vilja se den igen.