Ripley's Game - En man med onda avsikter

Handling: Vi får följa iskalla, urbana, förmögna och mordiska Tom Ripley med start i Berlin där han tillsammans med partnern Reeves tjänar stora pengar på att sälja konstförfalskningar. Ripley ger alla pengar till sin partner, men överger honom och försvinner spårlöst. Reeves hittar några år senare Ripley i Norditalien där han gift sig med cembalisten Luisa. Reeves är inte ute efter att hämnas; istället vill han utnyttja Ripley som lönnmördare. Ripley kommer, som en form av utstuderad hämnd, på en person i trakten, med ett annat förslag...

Baserad på Patricia Highsmiths tredje bok i serien om Tom Ripley.

År: 2002
Regissör: Liliana Cavani
Originaltitel: Ripley's Game
Alternativ titel:Gioco di Ripley (Italien)
Ursprungsland: USA, Storbritannien, Italien

Emidio La Vella
Lutz Winde
Nikolaus Deutsch
Wilfried Zander

Copyright Svensk Filmindustri (SF)

origianlet känns mer verklighetstrogen men den här filmen är läskigare och mörkare. bra skådisar från samtliga håll. lite annorlunda upplägg ijämförelse med originalet men den är minst lika bra.

Filmvetaren

Va ska man säga...Malkovich är suverän som Tom Ripley. Lyckas verkligen vara sådär iskall som bara malkan kan va. Blir lite seg emellanåt men det är ok, då godbitarna verkligen är godbitar.

Daniello_

John Malkovich spelar den obehaglige Ripley! Otroligt bra film!

janne lindh

Bra thriller efter Patricia Highsmiths roman. Proffsigt spelat av bl.a. John Malkovich men inte är han den Tom Ripley man tänker sig efter att ha läst Highsmith.

En okej film, men handlingen intresserade mig inte lika mycket som den kanske borde gjort. Får en stark tvåa.

Lika bra som Den Amerikanske vännen.
Malkovich är lysande och filmen är spännande.

rednaxela

Inte världens bästa men riktigt sagt så går den iallafall att se...

Daniello_

John Malkovich spelar den obehaglige Ripley! Otroligt bra film!

Filmvetaren

Talented Mr. Ripley, The (1999)
Ripley Under Ground (2005)