Rabid

Handling: Rose hamnar på sjukhus efter en mc-olycka. Hon blir försökskanin för ett experiment som ger henne aptit för blod.

År: 1977
Gary McKeehan
Terence G. Ross
Miguel Fernandes
Robert O'Ree

Hyfsad film med snyggt foto. Skådespelet är dock ganska dåligt. Marilyn Chambers är inte särskilt skicklig, men jag har trots allt sett betydligt sämre. Howard Ryshpan var däremot riktigt bra. Filmen börjar lite för plötsligt för min smak, och logiken är inte alltid på topp. Det hela bättrar sig rejält i den senare delen då filmen blir smått gripande. Låt gå för att slutet inte riktigt gick hem, men detta är helt klart en underhållande och oväntat smart film. Jag ger Rabid en trea.
"I'm still Rose."
"You're not Rose!"

"I'm still Rose."
"You're not Rose!"

Xenomorph

Man kan klart se parallelerna mellan denna och Romeros tidigaste filmer. Börjar ganska långsamt och ointressant, men blir ganska skrämmande mot slutet.

Typisk Cronenberg känsla. Gamla porraktrisen Marilyn Chambers är väl inte bra direkt men Cronenbergs avskalade och lite dystra stämning passar rätt bra.

jaukko

Underbar "skräpfilmsklassiker". Har mer filosofi i botten än man kan tro, som alltid när det gäller konstnären Cronenberg.