28 dagar senare

Handling: I filmens första scen infiltrerar en grupp djurrättsaktivister ett center för djurtester. Deras uppdrag är att släppa lös några apor. Vad de inte vet om är att aporna bär på ett ohyggligt virus. Viruset, vilket sprids genom att man får en smittad organisms blod i sig, gör sitt offer till något "zombieliknande".

I nästa scen, 28 dagar efter den första, vaknar Jim upp ur en koma på ett sjukhus mitt i London, tillsynes helt ensam. Konfunderad över tomheten drar Jim sig vidare ut på stadens gator. Även dessa är uppenbarligen övergivna, och Jim fortsätter sin vandring i hopp om att tillslut hitta andra människor. Sedermera hittar han ett par överlevare och de berättar vad som hänt: Ett virus har spridits, har gjort alla människor till "zombies" och är ute efter nytt färskt människokött.

Gruppen ger sig senare ut på en resa, i hopp om att hitta andra, friska människor, och att överleva. En kamp mot ondskan och för överlevnaden har börjat.

År: 2002

Brendan Gleeson
Megan Burns
Christopher Eccleston
Stuart McQuarrie

Det här är en mycket bra zombiefilm som till skillnad från andra liknande filmer lyckas fånga en realistisk känsla. Filmningen av Londons tomma gator är skrämmande och tankeväckande och Cillian Murphy i huvudrollen gör en mycket bra insats. Produkten blir den bästa zombiefilm som jag har sett och hur gärna jag än skulle vilja sätta en fyra så går det inte p.g.a. ett svagt avsnitt i slutet av filmen. Betyget landar ändå på en mycket stark trea och rekommenderas verkligen!

janne lindh

Filmen börjar bra. Mycket välgjord, snygga bilder och med en intressant historia om England efter en virusattack som dödat nästan hela befolkningen. Men andra halvan av filmen blir tyvärr delvis ganska dålig action. Regissören Danny Boyle gjorde den fantastiska Trainspotting. Visst är 28 dagar senare underhållande, men Boyle kan bättre än så här.

TightCherry

En av de sämsta zombiefilmerna som jag har sett...sjukt besviken. kunde gjort allting i den mycket bättre.

Smårolig, småfånig film med ett skumt och tvistat slut. Inga stjärnkvalitéer här precis.

orka jag tycker inte ens om zombies blää

Christiian2

Riktigt bra zombie-film och en av de bästa jag sett efter ''Dawn of the dead''(2004).

BuRNeR

Utan tvekan den bästa zombie-film jag sett! Betydligt mer omväxlande och realistisk.

Spännande. Jag gillar den höga andelen dramatik. Inte bara splatter. Bra dramatik.

28 veckor senare (2007)