Gosford Park

Handling: November 1932. Gosford Park är den storslagna gård dit Sir William McCordle och hans fru, Lady Sylvia, har bjudit släkt och vänner över helgen. Bland den brokiga skaran inbjudna finns en grevinna, en krigshjälte från första världskriget, matinéidolen Ivor Novello och en amerikansk producent av Charlie Chan-filmer. Medan gästerna samlas i de överdådiga sällskapsrummen på övervåningen, fylls undervåningens kök och korridorer av gästernas tjänstefolk. Allt är dock inte så välordnat som det verkar och de händelser som följer kommer att överbrygga generationer, klasstillhörighet, sex, det förflutna och sluta i ett – eller är det två - mord.

År: 2001
James Wilby
Claudie Blakley
Laurence Fox
Trent Ford

Jag gillar stämningen på filmen, känns som en gammal Poirot. Handlingen är bra.

klinger

En film som är intressant och lite klurig klassisk kriminalgåta i brittisk stil .

Förstår inte riktigt kritiken som folk har att det är svårt att hålla koll på folk , men folk vill väl ha en hjälte som springer omkring i spandex så att man vet vem som är hjälten...

jag tycker det är härligt att man inte får lösning serverad under första halvtimmen ...

Fy f*n vilken usel film. Jag får nog sluta att låna filmer på biblioteket,detta är andra gången i rad jag hyr en 1-poängare. Den var riktigt rörig- man visste ej riktigt vem som var vem och den var inte det minsta intressant eller spännande. En självklar etta, vad ska det annars bli? En tvåa? Nej, inte ens en svag en förtjänar den.

_Sara_

Jag har sett filmen 2 gånger och tycker att det är lite svårt att hålla reda på vem som är vem, men storyn i sig är bra. Det förvånar mig att inte fler mord äger rum, så påfrestande som överklasskärringarna är.

BlackHawk

FY FAN! Kom den ut 2001???

Snälla om den hade kommit ut 1731 så hade den fortfarande varit den sämsta filmen genom tiderna!"

50-tal olika skådespelara, man fattar inte vem som är vem även om man tittar på filmen 70 ggr. Mörk filmad och dålig story. rekommenderas inte! Slösa inte tid på sånt här skräp när det finns mycket bättre.

fantaisha

En helt okej film. Den är ganska svår att få ett grepp om och i vissa stunder blir den onödigt seg som vissa "engelska" filmer har tendens att bli. Men trots detta så är den ganska underhållande, mycket tack vare Ryan Phillippe som enligt mig spelade ganska så utmärkt. Dock så kan jag endast ge en trea eftersom detta är, i vissa stunder, en s.k. "spola-framåt-film"

frasmannen

En mycket snyggt filmad kriminalgåta som utspelar sig på en engelsk herrgård. Bra skådespelare som gör sitt bästa för att höja spänningen. Det är just här som den största svagheten ligger med "Gosford Park", det blir aldrig riktigt så spännande som man skulle kunna önska. En stabil trea.