Dödscellen

Handling: Ku Klux Klan-medlemmen Sam Cayhall har suttit i dödscell i över 20 år, dömd för mord på två judiska pojkar. Med endast fyra veckor till avrättningen tar den unge oerfarne advokaten Adam Hall på sig uppgiften att få Sam benådad.

År: 1996

Greg Goossen
Seth Isler
Millie Perkins
Sid Johnson

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Time is running out.

Detta är en film vars bok jag har i hyllan men ännu ej har hunnit läsa. Har alltid trott att jag ska gilla Grishams * böcker och har alltid gillat filmatiseringarna av hans böcker.
Mycket bra skådespeleri av typ samtliga huvudpersoner, dvs Hackman, O'Donnel & Dunaway, men d e klart att Hackman dominerar (!).
Spännande och välskrivet manus.
Ja, denna hamnar i DVD-samlingen ty detta vill och kan man se om flera gånger och njuta av skådespelarnas prestationer.

Trivia: Brad Pitt was committed to playing Adam Hall, but left the project when 'Ron Howard' left to direct Ransom (1996). / * In a 2006 BBC TV Culture Show interview, John Grisham stated that this was the adaptation of his work he liked least.

die_hard

riktigt bra film detta asså

Robert_Eriksson

Filmer om rasism är ofta bra, så också den här. Den är både känslosam, intressant och spännande.

En mycket bra, rörande film. Påminde om "Den gröna milen".

MovieLoover

Mkt bra film som rekommenderas! På nått sätt kom jag hela tiden på att tänka på Den Gröna Milen! Dödscellen påminde faktiskt om den!!