Cube 2 - Hypercube

2,3

Handling: Åtta främlingar är fångar i ett fyrdimensionellt universum. De kämpar för sitt liv medan de rör sig mellan de olika nivåerna, men det är inte ett vanligt universum. Vanliga lagar gäller inte här. Upp är ner, höger är vänster, in är ut när kuben blir allt mer komplicerad och intensiv. Bara en kan överleva.

År: 2002
Bruce Gray
Philip Akin
Paul Robbins
Andrew Scorer

Jag blev väldigt imponerad av Cube från -97. Tyvärr visade det sig att de andra filmerna var blekare efterapningar med i stort sett identisk handling. Just denna har man krånglat till så mycket att det tar udden av spänningen. Den är inte kuslig, bara förvirrande. Cube-konceptet är så slående att det inte behövs så mycket mer för att göra en bra film.

Regissören Andrzej Sekula har även stått för fotot som håller mycket hög klass (Sekula stod bl.a. bakom kameran för Pulp Fiction & De Hänsynslösa).
Men förutom det fina fotot så är den här uppföljaren till Cube långt ifrån lika bra.

Tyckte definitivt att första filmen var bättre! jag tyckte inte om all denna tekniska kub som är helt digital osv blä den var inte ens äcklig på något vis

pizzamatte

Bra i början men senare i filmen blev det för mycket när de började ändra tiden och sådant skit

Anspråkslös

Till skillnad från den välgjorde Cube så är denna film precis likadan. Bara mkt mer och mkt sämre. Logiken i kubens konstruktion är så ologisk och specialeffekterna så plastiga att bara en känsla av konstruktion infinner sig. Det helt makalöst obegripliga slutet som försöker få till en liten knorr blir istället en gris. Svulstigt och lite småtrögt

Arcadia

dålig film! tycker jag... tyckte 1:an va liXom as bra!!

ronnbackmeister

gillar den inte.. inge mer att säga svag 2.a

Inte lika läskig som 1an men bjuder på något helt annat. Svårare pussel och intressant handling. Fortfarande en stark 5a från mig! Älskar hela cube-serien!

Cube (1997)
Cube Zero (2004)