Ran

Krig:

Krig:
3,6

Handling: Shakespears tragedi Kung Lear om stridigheter inom en familj har flyttats till krigarperioden i den japanska historien.

År: 1985
Regissör: Akira Kurosawa
Originaltitel: Ran
Alternativ titel:Senhores da Guerra, Os (Portugal)
Ursprungsland: Japan, Frankrike

Norio Matsui
Toshiya Ito
Kenji Kodama
Takashi Watanabe

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Denna film låg vid titten på plats 140 på IMDb Top 250.
Visst är filmen klart bra och jag som formligen älskar Shakespeares genialitet ser ju så klart likheterna och de repliker som är mest lika väldigt tydligt. Visst är filmen stundtals njutbar, men ibland så blir det något segt. Här känner jag att det skulle ha hjälpt om man läst Kung Lear innan man sett filmen utan att spoilra så mycket - främst för att historien också är inspirerad av gamla samuraiberättelser.
Det som blir lite parodiartat för oss västerlänningar är det sätt på vilket japanerna i samuraifilmer frambringar sina ord, liksom grymtningsläten nästan, vilket blir smått absurt och känns överdrivet (även om det för dem säkert är naturligt i den kulturen.
En annan sak som det känns att man skulle vilja vara mer insatt i är den japanska kulturen och dess kulturhistoria eftersom den spelar så stooor roll här: t ex. betydelsen av hierarkier, status, heder, ära, prestige - alla dessa förstoras upp så otroligt mycket i denna japanska historia jämfört med i många västerländska historier - och jag undrar hur det kommer sig att t ex. stolthet kan få gå före kärleken inom familjen i många fall!?
Annars är det en allt som allt mycket genomtänkt film där symboler har betydelse - molnen som tornar upp sig t ex. Naturen är viktig känns det som och dess mäktiga scenerier är ofta kontrast till vad som utspelar sig på lägre mänsklig fåfäng, oförståndig och nyckfull nivå. Fotot är också ofta riktigt snyggt vad gäller motivval, komposition och färg.
Naja, filmen har redan för en billig peng hamnat i DVD-samlingen innan titten, men d va inget dåligt köp för den slanten. Nej, detta kan och vill jag se om en eller ett par gånger, men då jag e mer påläst om japanska kulturen och engelska grundstoryn mer i detalj. Se den! För jag kan förstå dess placering på världens största filmlista.

Trivia: Several hundred costumes were all created by hand, a process that took two years. / The castle destroyed in the middle of the movie was specially constructed on the slopes of Mount Fuji for the film and then burned down. No miniatures were used for that segment, although an optical of another castle being burned at the end was used. / Almost the entire film is done in long-shot and there is only one close-up when The Lady Kaede is presented with the head of a fox statue. / A scene which required an entire field to be sprayed gold was filmed but left out of the final film during editing. / Ran means "chaos" in Japanese. + mkt mer på IMDb!

Det här är något av en mastodontfilm, men besvikelsen på Akira Kurosawas filmer är fortfarande stor för min del. Historien i sig är ju intressant och storslagen, men han lyckas ändå inte gripa tag i mig. Kanske beroende på att skådespelarna saknar trovärdighet, även om vi här slipper en överspelande Toshirô Mifune. Musiken kändes illa vald vid några tillfällen och krigsscenerna blev stundtals parodiskt repetitiva. Mycket vackra vyer och ett snyggt slut räddar godkänt.

Kurosawas sista storverk är en sublim och spännande film med flera storslagna och imponernade scener. Rekommenderas!

Mästerligt och storslaget av konstnären Kurosawa. Budskapet är som vanligt starkt och fint. Underbar stämning, tack vare dem vackra bilderna och den ljuvliga musiken. Kul fakta är att Spielberg, Lucas och Ford Coppola bidrog med pengar för att kunna få denna rulle till verklighet. Och det tackade Kurosawa för, detaljerat och välplanerat. Varje krona kom till sin nytta. Ett måste. (Underbar slutscen).

HErr Arne

En film som är själva definitionen av storslagen. Måste upplevas i sitt rätta format - på bio.

Miss Ljung

Bättre än De sju samurajerna, men inte tillräckligt bra för att få en fyra.

Xenomorph

Snyggt foto, men lite för mycket teater över det för att bli en femma.