Rancid

Handling: New York. John Hayson är efterlyst för ett brutalt mord. Jagad av polisen och sitt förflutna dras han in i en mardröm av lögner, svek och passion.

Regissör: Joakim Ersgård
Jarmo Mäkinen
Richard Froelich
Matthew Allen
Ola Rapace

Ett lyckat försök av Ersgård-bröderna som bland amerikanska B-filmsmakare borde ligga högt i kurs. De är duktiga filmskapare och den låga budgeten är använd väl, även om det kan bli lite väl mycket av det goda ibland. Känns som de gör allt för att de ska se så häftigt ut som möjligt och begår därmed misstaget att överdriva kameraåkningarna och att de låter skådespelarna spela över. Settle klarar sig utmärkt, men resten är bara OK. Filmen flyter ändå på bra och är faktiskt rätt underhållande så den får ändå en svag trea då jag ser potential i det mesta och kan nog därmed säga att bröderna Ersgård har möjligheterna att bli riktigt stora både i Sverige och USA. Bara de dämpar allt ett snäpp till nästa gång.

Bättre än väntad. Rätt spänande. Får en stark 3:a

En ganska spännande film. Värd att se en gång. Svag trea.

slizy

Rancid är spännande och tappar den inte heller. Man ser ju att det är en B-film men skådespelarna är bra liksom handlingen.

Spännande och intressant!

Innan jag såg Rancid så trodde jag att jag inte skulle tycka att den var särskilt bra. Jag hade alltid fått höra att den var ytterst medioker, men nu när jag har sett den så måsta jag säga att jag är positivt överraskad! Rancid var en underhållande thriller med hyfsat skådespeleri och några oväntade twister. De enda filmer som jag har sett som bröderna Esgård har gjord är den här och Besökarna, men nu vill jag gärna se flera!

kaj08

Ganska så tuff film för att vara svenskgjord. En del skådisar är lite stela av sig, så de kanske borde ha lyckats hitta några amerikaner istället för stela svenskar. Annars snyggt filmad och händelserik, om ändå lite för många svängningar och intriger. Klart sevärd och betyget hamnar på en medel 3-a.

Biopremiär: 2004-12-25