Open Water

2,4

Handling: De gifta paret Susan och Daniel hoppas att få några underbara dagar tillsammans på semestern. Det visar sig att deras drömsemester inte blir så mysig när det på en dyktur glöms kvar i vattnet av slarviga dykinstruktörer. När det uppdagas att dem är kvarglömda och det börjar cirkulera hajar i deras närhet infinner sig paniken...

År: 2003

Estelle Lau
Michael E. Williamson
Cristina Zenarro
John Charles

Håller med om mycket av det som sagts här - skumma eftertexter och ett alldeles för hastigt och otydligt slut som drar ned betyget. Även början går väldigt snabbt - jag lärde aldrig riktigt känna huvudpersonerna. Det är en väldigt realistisk film, delvis beroende på att den bygger på en sann historia. Den sista scenen var stark - en riktig mardröm.
"We're stuck in the middle of the ocean!"

SquigBobbLe

Detta var intressant. En b-film som kanske är lite deprimerande och skrämmande. Såg nästan ut som en hemmagjord film i början och att de filmade vykort och lite annat. Musiken fick de inte riktigt till heller. Skådespelarna däremot var helt okej och levde sig in i rollerna ganska bra. Dock språrar den ut i slutet och stämningen med slutscenen förstörs när de ganska konstiga eftertexterna börjar.

Då har man äntligen sett den. Årets troligen mest intressanta film som fått både kritiker och publik att applådera. Filmen är inspirerad av en verklig händelse och jag kan säga att detta är ett mardömsscenario som jag inte önskar någon.

Den låga budgeten kan till en början få en att tro att filmen inte kan vara så bra, men ju längre filmen pågår så visar det sig att den bara blir ännu mer trovärdig och känslan av att befinna sig på öppet hav blir obehagligt tydlig även för åskådaren. Relativt okända Ryan och Travis spelar jättebra och man lider verkligen med deras karaktärer.

Filmen berörde mig. Nu någon timme efteråt tänker jag fortfarande mycket på scenen innan eftertexterna kom. Högt betyg!

Vinner mycket på att man inte gjort den onödigt lång. Men jag hade gärna sett ett annorlunda slut.

Mov3

Godkänd, inte mer... den känns ganska tråkig. Man vet vad som kommer hända hela tiden, och en hel film som utspelar sig i vattnet känns faktiskt långtråkig. Däremot fanns det givetvis scener som fick en att hoppa till ordentligt! Skulle dock inte se denna igen...

Bilbo_one

Open water är okej, men inte mer. Den blev lite för överamerikansk på vissa ställen och skådespelet var kasst. Intrigen var okej och filmen var väl upplagd. Därav får den en stark 2:a

Angelus

En mycket dålig och mycket tråkig film, bra skådespeleri men tråkig handling, lite oväntat slut

Baijna

Jag hade ganska höga förväntingar om denna filmen men det var riktigt tråkig.

movie-king

dålig o långtråkig!
jag ger den -1

En bra film men väldigt seg...en stark 2:a får den i allafall. Häskt de dom är med om...

Biopremiär: 2004-10-29

Adrift (2006)
Open Water 3: Cage Dive (2017)