Battle Royale

Handling: Skulle du kunna döda din bästa vän? 42 ungdomar ställs inför den frågan, innan de placeras på en öde ö där de inte har något annat val än att döda, eller dödas av sina kamrater. En fullständigt grotesk situation, där den enda som kommer att lämna ön är den som har överlevt slakten efter att ha mördat sin bästa vän, pojkvän eller flickvän. Alltihop övervakas av helikoptrar och datorer under ledning av den galne läraren och "lekledaren" Kitano (spelad av Takeshi "Beat" Kitano).

År: 2000
Regissör: Kinji Fukasaku
Originaltitel: Batoru rowaiaru
Ursprungsland: Japan
Längd: 01:54, 02:02 (Directors Cut)
Tatsuya Fujiwara
Aki Maeda
Taro Yamamoto
Masanobu Ando

Rå ocn snuskig film som inte viker sig för att underhålla. Men filmen i fråga är inte lika urholkad som man lätt tar den för. Tuffa shoot-outs blandas med friskt och vågad estetik som verkligen går hem. En fröjd för ögat såväl som en dämpad hunger för videovålds hungern. Bör absolut ses.

Såg den faktiskt utan subtitle, men det gjorde inte så mycket, man hänge med ändå. "Battle Royale" är ett rätt så häftigt äventyr vars actionscener höll fin kvalité.

Ett av de första intrycken jag fick av Battle Royale (2000) var just att tonen var så avvikande. Filmen öppnar med en kortfattad återgivning av bakgrunden till Battle Royale, ett program som har initierats eftersom landets ungdomar blir allt mer oregerliga och lärare och föräldrar inte kan disciplinera dem. När den här otursdrabbade skolklassen vaknar upp, inlåsta i ett rum efter att ha drogats av en sats småkakor, möts de av en före detta klassföreståndare som lugnt och sansat förklarar för dem vad som pågår. När två av eleverna reagerar våldsamt är hans omedelbara reaktion att hugga en kniv i huvudet på en flicka, och att låta en av pojkarnas radiosända halsband detonera. Det är med den här närmast blasé berättarformen som resten av historien fortskrider, vilket ytterligare cementerar intrycket att vad som visuellt ser ut att utspela sig i den värld vi känner till i själva verket lika gärna skulle kunna vara ett annat universum.

Den här desorienterade filmupplevelsen skruvar snabbt upp spänningen med få, och extremt effektiva medel som jag fastnar fullständigt för. Berättarformen är visserligen något platt här och var, och det är inte alltid uppenbart vilken funktion inblickarna i de olika karaktärerna fyller, men när det gäller mitt engagemang som tittare kan jag inte ge något annat betyg än utmärkt.

Den visuella aspekten är praktiskt taget lysande, vilket framgår genom hela filmen, och inte minst i de många bloddrypande scenerna som dokumenterar det växande vansinnet. De individuella karaktärerna - utöver de tre ledande ungdomarna - behandlas något klumpigt, vilket inte förbättras av det faktum att skådespelarna är svåra att skilja åt. Men på det stora hela utgör de här bristerna, betraktade på rätt sätt, inte mer än fragment av en fascinerande filmupplevelse där till och med det vi inte kan sätta ord på är en del av vad som gör filmen så intressant. Det går inte att verkligen förstå sig på Battle Royale - och det är just därför den i mina ögon är så vinnande.

movie-king

bra men slutet förstörde filmen

ja hade ganska stor förväntingar på filmen och det lyckades att infria det mesta:)dock tyckte ja att den vart lite väl larvigt i det råa och mördade.slutet e nog svagast och att man vart väldigt förvirrad ibland.men den e fortfarande grymt bra.medel 4

crack_of_dawn

Ngt jag aldrig sett tidigare.
Storyn var helt otrolig, och man sitter helt farscinerad och bara tittar.

Den lurar en också, och slutet blir därför oväntat och mkt bra.
Vilken film!

Annie91

När jag första gången skulle se Battle Royale var min första tanke: "Det kommer förmodligen bestå av det typiska för en sådan här film, dvs, bara våld, ingen egentlig handling, blodet sprutar och inälvor flyger osv." Men dock var den en positiv överraskning. Japanerna för fram en film som amerikanerna aldrig skulle kunna göra på samma sätt. Japanerna är betydligt mer vågade än amerikanerna och slösar inte med det som bör tillhöra genren. Dessutom är BR också på en betydligt mer personlig nivå och de lyckas göra den, trots den overkliga handlingen, på ett väldigt realistiskt sätt men ungdomarnas reaktioner och beteende. En film som verkligen får en att tänka över vissa saker om sig själv och personerna i sin omgivning. En av de få blodsfilmerna som är värd att se mera än en gång.

Laidan

Ja, vad ska man säga om denna film?
Jag gillar idén, att sätta en hel klass på en ö där dom ska mörda varandra på alla möjliga sätt.. typiskt japanskt. Men den blir nästan lite mer komisk än spännande.
Helt klart värd att se dock.

Battle Royale II (2003)