Galaxy Express 999

Handling: Den föräldralösa pojken Tetsuro lever med sina kamrater i slummen av storstaden Metropolis. En dag stjäl han en biljett till rymdtåget Galaxy Express 999 och blir räddad av den mystiska kvinnan Maetel, en levande kopia av hans mor som dödades av cyborgs. Bärandes en speciell medaljong ger han sig iväg på en resa till Andromeda, där han kan få evigt liv i skepnad av en mekanisk kropp. Hans mål är att hämnas sina föräldrars död...

År: 1979

Yasuo Hisamatsu
Banjô Ginga
Miyoko Asô
Toshiko Fujita

Många av er har säkert stött på "Galaxy Express" tidigare. Ursprungligen är detta en tv-serie som gjordes i Japan i slutet av 70-talet. Den bestod av hela 115 avsnitt. Det svenska videoföretaget Cartoon tog in en del av avsnitten och släppte dem på hyrvideo under 80-talet, där bland annat Tomas Bolme m.fl. lånade ut sina röster.

Jag var ung då och kommer ihåg att serien var både läskig och spännande. Till min glädje så släppte Ozon Media första hyrfilmen på DVD för ett tag sedan, men tyvärr var det en så fruktansvärt horribel utgåva där ljud och bild var av urusel VHS-kvalité. Jag kände att detta går inte och började leta efter andra utgåvor med originaltal och engelsk text.

Jag fick tag i en DVD-box som innehöll tre långfilmer som gjordes efter tv-serien. Man kan väl kalla den här och den direkta uppföljaren "Adieu, Galaxy Express" för en uppspeedad variant av serien, en sammanfattning helt enkelt. Pojken Tetsuro har annorlunda utseende och jag antar att man har tagit det mest väsentliga av serien och packat ihop det till ett par långfilmer.

Filmen i sig är snyggt utförd, otroligt härligt att äntligen få se storyn i sin helhet, även om jag hellre hade velat sett tv-serien i sin helhet. Tyvärr blir det ibland ganska rörigt och även segt och det känns verkligen som om man rensat bort och snabbat på historien, bara för att få långfilmslängd. Sen blir jag personligen nästan halvt galen på Tetsuros röst som knappt är uthärdlig.

Jag har ända sedan 80-talet längtat efter att få se mer av "Galaxy Express 999", men tyvärr höll inte filmen hela vägen. Sen tror jag innerst inne att jag saknar de svenska rösterna, hur dåligt dubbade de än var.

För de intresserade så är Leiji Matsumoto, mannen bakom "Galaxy Express 999", även mannen bakom suveräna "Starzinger".

Filmen är animerad

Adieu, Galaxy Express 999: Last Stop Andromeda (1981)
Galaxy Express 999: Eternal Fantasy (1998)