Bagdad Café

Handling: Bagdad Café är namnet på ett ruckel i utkanten av Mojaveöknen. Bilarna fräser förbi på vägen till Las Vegas, vindarna piskar husväggarna bruna av sand och bensinpumparna smälter nästan i hettan. Detta är världens ände. Hit anländer en främling en dag. Barmen sväller i den gamla dressen, fjädrarna i tyrolerhatten vajar och bakom henne blandar sig märkena av högklackat med hjulspåren från den knirrande resväskan. Hon är Frau Jasmin Münchgestettner från Rosenheim i Tyskland. Hon beslutar sig för att stanna hos de udda motellgästerna, men möts av misstro; främst från ägarinnan, en vildögd, bitter och svart kvinna. Men med en golvmopp, lite musik och en magisk låda lyckas Jasmin skapa under. Fördomar bryts ned. Vänskap byggs upp. Det viktiga blir vad som förenar folk, inte vad som skiljer dem åt. Det är showtime på Bagdad Café och öknen blommar! Bagdad Café är en av de sällsynta filmer som lyckas bli en storsuccé helt av egen kraft. I Sverige hade den premiär på bara en enda, sliten biograf i Stockholm. Ingen trodde på den. Men snart tog publiken filmen till sina hjärtan och den bara växte och växte. Till slut rullade filmen över hela landet på 25 biografer som fylldes av 350 000 människor.

År: 1987
Jack Palance
Christine Kaufmann
Darron Flagg

Cammie

Säregen med ett lugnt tempo och välskrivet manus. Skådespelarna är riktigt duktiga och skapar en riktigt sevärd film. Det enda minuset är ledmotivet, som visserligen är bra, men spelas alldeles för mycket under filmens dryga 90 minuter.

bananasplit_96

Den här filmen liknar inte någon annan film! Den är charmig, rolig och mysig, med många udda karaktärer som man ofta skrattar åt. Den rekommenderar jag!

vinterkärlek

Den här var underbar. Så söt och mysig. Den berör och man får en mysig känsla av den här , det händer liksom egentligen inte så mkt , de är mest relationer som ändras och bildas, gillar d små detaljerna. Den här filmen var inte som jag trodde, den var mkt bättre . Se den !

Miralex

Såg den här filmen för första gången som ung och blev otroligt påverkad. Det är mycket som gör filmen bra, skådespelarna, handlingen, scenariet. Även om man har svårt för udda filmer eller orginella idéer ska man se den här filmen bara för att bli påverkad.

miak

Om det inte vore för att den var så konstig (till synes strukturs- och händelselöslös) så skulle den få betyg 1. Men nu när den är så anspråkslös så får den en 3:a.