I huvudet på John Malkovich

Handling: Craig har ont om pengar och tar ett extraknäck på ett kontor. Där bakom ett skåp hittar han en liten dörr som leder in i skådespelaren John Malkovichs hjärna.

År: 1999
Byrne Piven
Judith Wetzell

Copyright USA Films

gary thorstenson

När jag såg den här filmen första gången tyckte jag att den var den roligaste film jag någonsin sett. Jag skrattade så att jag nästan trillade ur biofåtöljen. Så här i efterhand kan jag, efter att ha sett om filmen, konstatera att mycket av humorn bygger på överasknings effekterna i filmen, och inte på vassa dialoger eller skådespeleri. Filmen är dock långt ifrån dålig och jag älskar fortfarande den skruvade historian.

BeckyLou

Helt underbar! En av de mest originella filmer jag nansin sett med det mest skruvade temat nansin. En portal in i John Malkovichs huvud? Haha!
John Cusack är lysande och en oigenkännlig Cameron Diaz är ocksa helt underbar.
Men John Malkovich är bäst, han spelar lite pa sin egen allvarlighet och det är det som gör filmen sa stor.
En stark fyra!

En speciel och rätt rolig film. Får en 3:a

Khori

Bra story, bra skådespelare men lite trög film. Förstår inte hur ideén ens är påkommen, men den är smart och bra. Filmenvar dock något grå.

Bilbo_one

Klart skum film, men dock underhållande. Lite svårt att hänga med men det gör inget. Fint skådespel och inblickar ur huvudet på John Malkovich

Extremt orginell och underhållnade film.
Hela intrigen är väldigt bisarr, men ändå så jäkla kul! Charlie Kaufmans manus är mästerligt.
Det blir en stark 4 i betyg.

kalles

Rolig och knäpp rulle, precis som Kaufmans melodi brukar ljuda..
Inte i närheten av lika bra och klurig som Adaptation, men berättelsen är så pass ljuvlig att den går hem ändå..

Diaz är bäst, och Cusack är otroligt lik sin namne John Lennon..

ToxicAvenger

Oförutsägbart och orginellt. En fulländad film.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 5
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 4

En stark fyra för "I huvudet på John Malkovich".

filmernas härskare

Det blir en ära att hylla detta mästerverk, den 200:nde recensionen jag gör!

Då Craig (en grym Cusack) börjar få ont om pengar efter misslyckade marionettpjäser ute på gatan, kan han inget mer göra än att hitta ett kontorsjobb.
Men han hade ingen aning om att en helt ny (och liten) värld öppnas för honom. Kontoret är pytteliten, men finner något så mycket större.

Nämligen en portal till skådespelaren John Malkovichs hjärna.

Efter det första besöket hos John, förändras livet för honom, flickvännen och naturligtvis självaste Malkovich...

Det här en av de mest absolut knäppaste filmer som gjorts. Härligt knäppt menar jag då.

För det Jonze och Kaufman visar oss är så absurt, så bisarrt och så übermärkligt intelligent i dialog och berättande, att det blir mycket unikt i filmvärlden och gör denna till en mycket originell film.

Det går inte mer än att verkligen älska, hylla och drömma om denna geniala konst(iga)verk.
För det är svårt att verkligen finna fel i ett så fantastiskt och drömlikt mästerverk, en av världens absolut bästa filmverk, någonsin!