Taran och den magiska kitteln

Handling: I en avlägsen del av det gåtfulla landet Prydain härskar den ondskefulla kungen. Han är besatt av tanken att finna den magiska kitteln så att han kan öka sin makt, genom dess innehåll av övernaturliga krafter. Men han blir utmanad av en oväntad motståndare - Taran, en ung pojke som drömmer om att bli hjälte. Med hjälp av ett magiskt svärd, en hundliknande varelse vid namn Gurgi, en vacker prinsessa och en märklig gris som kan se in i framtiden har han tagit sin an uppgiften att stoppa kungen.

År: 1985

Roy Edward Disney
John Huston

Copyright Walt Disney Pictures

Regndroppe

En sådär bra film men den lilla grisen är söt.

Annie91

Tyckte om den här filmen när jag var liten, även om jag samtidigt tyckte den var jätte skrämmande. Varhe natt efter att jag hade sett den drömde jag om att jag blev jagad av Den horntkrönte (the Horned King), och följande dag skulle jag se den igen såklart.

Om jag hade sett den nu (som 18- snart 19-åring) för första gången så hade jag förmodligen tyckt att den var rätt banal, men då (när jag var typ fem) älskade jag den så..

Tycker fortfarande att Den horntkrönte är den mest skrämmande Disney-figuren någonsin. Han är egentligen den största orsaken till varför jag tycker så mycket om den här filmen :D han är helt enkelt för läskig.

en bra film :) men tyckte att den kanske var lite för obehaglig för de minsta? Gorgii är sötast

Alltså när jag var liten så var den hära filmen en skräkfilm för mig den är ju ganska läskig nu med, För den är ju gjord för barn men den är så mörk och så!

En av dem mindre kända Disney filmerna men ändå en av dem bättre. Fin gjord och bra historia samt har den hemskaste skurken genom Disney historien.

producenten

Ganksa tråkig film egentligen..

En riktigt bra och rolig film men samtidigt lite sorglig. Gurgel är gullig!! :)

tuffa tjejen

En ok Disney film med en spännande och rolig handling!

Filmen är animerad