Core, The

Handling: Forskare upptäcker att Jorden är på väg att sluta snurra. Detta skulle åstadkomma enorma naturkatastrofer och ta död på allt liv. En grupp vetenskapsmän rekryteras i ett projekt för att sända in en bomb till Jordens mitt för att förhindra katastrofen.

År: 2003
Ray Galletti
Eileen Pedde
Rekha Sharma

Copyright Paramount Pictures

Underskattad film. Tror den fått lågt betyg för mycket av teknologin i filmen inte finns på riktigt vilket gör att den känns orealistisk. Men det är verkligen en kuslig känsla att vara inne i jordens glödheta kärna med sitt enorma tryck. Kan för guds skulle inte förstå hur dom gick med på det uppdraget?? Jag skulle aldrig gjort det och jag drömmer om att åka till stjärnorna?? *star trek fan*

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Bra effekter och skön story, spännande hela tiden. Bra skådespelare - ökar trovärdigheten. Dock hade en del kunnat finslipas på manuset medelst det finaste av sandpapper.
Filmen hamnade billigt (5 kr som ny) i samlingen. Detta gillar jag och jag kan se om det igen, dock inte mer än typ nån gång.

Det här är en katastroffilm där hotet kommer från jordens innersta. Idén känns fräsch, men efter en hyfsat spännande inledning blir det schablonartat. Särskilt när de sätter sig i superborrmaskinen förlorar filmen sin trovärdighet p.g.a. logiska luckor och taffliga effekter. Inga vidare skådespelarinsatser, Delroy Lindo undantaget. I stora drag känns det annars som en inverterad version av Armageddon.

Såg denna första gången nyligen. En ganska spännande katastroffilm med bra skådespelare. Utspelas mestadels i själva farkosten vilket kan göra det lite segt då filmen är ganska lång. Men välgjort är det definitivt.

3- Spännande film och något som för oss här på jorden känns overkligt. Kan det verkligen hända? Inte min typ av film, men jag måste ändå säga att det är många häftiga effekter. Lite långtråkig för mig då det här inte är my cup of tea :)

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Intressant och spännande historia. Tycker dock den kunde ha tagit upp ett klimatämne som är lite mer aktuellt eller åtminstone något som vi människor är delaktiga till att orsaka.
Karaktärsdjupet borde ha varit djuapare, det var inte ens på Marinergravens nivå.
Gillade researcharbetet som gjorts och tas upp i filmen, miljöerna under jorytan, inledningen, miljöerna under jord och farkosten.

johnh

en mycket svag 2. knappt godkänd film

Godkänd film som stundtals blir bra me oftast faller ner i gropen lixom. Bra special effekter oftast men ibland riktigt löjliga. Ganska förutsägbar också.

Cameron_84

mycket bra film, även om dom töjt lite på fysiklagarna, mycket spännande.