Queen of Sheba's Pearls, The

Handling: 1944 begravde Jack Carter sin mamma. Samma år fyllde han åtta år. 1952 fyllde Jack sexton år, kungen dog och en främling dök upp på Jacks födelsedagsmottagning. En främling som skulle vända upp och ner på hans värld - och vars närvaro reste frågan: "Finns det liv efter döden"? The Queen of Sheba’s pearls utspelar sig i England under en tid då imperiet fortfarande härskade, en oskyldig period med 60-talet inom räckhåll...

Regissör: Colin Nutley
Elizabeth Spriggs
Peter Vaughan
Rollo Weeks

Venschla

Konstigt nog så var den (nästan) väldigt bra.

En stark 3+ som film, men en -4 i sin egen genre.

Tagline: -

Jag gillade denna filmen, kanske mycket tack vare att jag inte hade den minsta lilla förföreställning om hur bra eller sämre den skulle vara?
Vid närmare eftertanke måste jag ändå luta åt att ge filmen en svag 4 i betyg (det är ju trots allt genren i sig som mest betyder något vad gäller hur mycket man tycker om en film).
Vackert foto, fin musik & bra skådespel överlag ger mycket. Filmen engagerar och berör, och det blir spännande. Manuset är riktigt fint uppbyggt med en del oväntade och samtidigt snygga vändningar.
Filmen har också en mycket fin känsla, som jag är övertygad om att man kan tacka regissör Nutley för - samma sorts fina känsla som man också klart känner igen från t ex Änglagård-filmerna. Sen är det ju också den sortens drama jag finner Nutley vara bäst lämpad för att hålla i trådarna i; ett familjedrama med mer eller mindre djupa hemligheter som kommer upp till ytan.
Det enda negativa är tempot, som bitvis känns något segt, tyvärr, och det sänker betyget.
Trots det är detta en film att se om och njuta främst av skådespeleriet. Filmen hamnar självklart för rätt pris i DVD-samlingen. En fin liten halvt oupptäckt pärla (i Shebas halsband), då jag inte hört många alls säga varken bu eller bä om den!

Trivia: Filmad i Devon, England, dvs i samma trakt som många Agatha Christie-deckare utspelar sej.

Helt okej från min sida. Helena har förstås gjort bättre roller, men jag tycker att hon gör ett helt okej jobb.

En helt oki film egentligen men kan bli riktigt tråkig emellanåt. Helena är bra men hon har gjort bättre roller. Ganska nice med engelska och svenska.

chokladberoende87

En rätt bra film tycker jag.

die_hard

nej nej bort bort med den

Robert_Eriksson

En ganska intressant och gripande film, men den saknar det där lilla extra för att kännas riktigt bra.

Biopremiär: 2004-12-25