Old Boy - Hämnden

3,6

Handling: Dae-su, en medelålders gift man blir kidnappad och inlåst i en liten cell i 15 år utan någon förklaring. Viljan att hämnas den personen som har tagit hans familj och liv ifrån honom växer starkare för varje dag som går. När 15 år har gått släpps han fri med en plånbok full med pengar och en mobiltelefon. Han får fem dagar på sig att ta reda på varför han kidnappades och hämnas den som gjort detta.

År: 2003

Ji-tae Yu
Hye-jeong Kang
Byeong-ok Kim

Laidan

Oj, oj, oj. Detta var verkligen bland det bästa jag någonsin sett. Vilken underbar film!

Jag har sett denna "trilogi" i bakvänd ordning och efter att ha blivit oerhört besviken på "Lady Vengeance" så hade jag inte heller några större förväntningar på Old Boy, men oj så fel jag hade. Den här filmen har allt en perfekt film ska ha. Underbar filmning, makalöst ljud, fantastiska miljöer och ett ofattbart underhållande manus.

Den här filmen är intressant redan från första början och till skillnad mot "Lady Vengeance" är så är denna filmen fartfylld och fullproppad med action. Den har en story som man bara inte kan sluta tänka på. Dessutom är slutet på filmen bland det bästa jag sett på väldigt länge och man märker att dom inte har missat en minsta detalj.

Jag kan egentligen inte skriva mer bra om filmen, jag tror nog det är bäst att ni tittar på den om ni inte sett den innan. Klockren film som har allt!

macthefinger

Lite för mycket och väldigt koreansk. Jag vet inte vad som sitter i ryggslutet på dagens sydkoreaner, men mycket skuld och skam är det. När man hämtat sig från effekterna är den välspelad och manuset är ytterst intelligent, det bearbetar svåra grejor. Och man har ingen aning om vart man är på väg, från ena minuten till den andra. En torktumlare, typ.

Xenomorph

En mycket bra film, som nästan når upp i Hämnarens Resa klass. Väldigt oförutsägbar plot med några otroligt snygga scener som t.ex. det stora slagsmålet på "hotellet" som är filmad från en enda vinkel. Skönt med "coola" filmer som inte är sönderklippta.

En film som är väldigt konstig, rörig, konstig, spännande och slutligen konstig. Trevligt att se en film som inte är från USA, men jag tror inte att denna genre egentligen är något för mig. En 3:a.

Intressant historia som jag inte helt fick grepp om, kanske med tanke på det höga tempot. Gillade humorn och det visuella, klart genomtänkt.

antoniuz

inte direkt min smak...

GalnaMee

Koreanska filmer (tja, många asiatiska filmer tycks ha denna egenskap) har en tendens att vara rätt förvirrande och denna film är inget undantag. Intressant och fartfylld handling med en hel del oväntade twister, men ärligt talat är det inte min definition av underhållning. Inget jag skulle se igen, åtminstone inte frivilligt, men jag kan förstå vad andra ser i den. Den är den typen som man antingen hatar eller älskar.

försvarsverk

Underbar!

Brutal. Vacker. Våldsam. Stillsam. Sorgsam. Spännande. Äcklande. Allt i ett.

Och när bläckfisken krälar över hans ansikte... sjukt bra.

macthefinger

Anspråkslös

En härlig inledning med en man som blir kidnappad utan att veta varför och som efter femton år blir frisläppt. Sen tycker jag det dalar utför i trovärdigheten. Det är för mycket lustigheter som huvudkaraktären blundar för och väljer att inte reflektera över. Detta gör att när upplösningen och avlöjandet om de verkliga tingens natur på slutet inte blir mycket till överraskning. Hypnos och hämnd är ingen bra kombination. Blir för alldeles för mycket What the fuck motha fuckah

Biopremiär: 2005-01-05

Hämnarens resa (2002)