Woodsman, The

3,6

Handling: Den dömda pedofilen Walter släpps fri efter tolv år i fängelse. Han återvänder till sin hemstad med förhoppningen att skapa sig ett nytt liv.

Regissör: Nicole Kassell
Mos Def
Benjamin Bratt
David Alan Grier
Michael Shannon

Filmen berör ett av de allra jobbigaste ämnen som finns i vår värld. Det är inte den lättaste filmen att ta till sig då den både startar tankar och frågeställningar. Är inte Walter ett monster? Går något sånt här att förlåta? Finns det förståelse för det han gjort? Är det synd om honom eller förtjänar han att straffas hela livet?

Filmen går att diskutera, men man bör se den innan man har en åsikt om den och dess handling. Jag trodde faktiskt att jag skulle känna annorlunda än vad jag gjorde efter att jag sett den. Allt var inte så himla självklart längre. Det beror nog dock mycket på Bacons enormt trovärdiga rollprestation.

En mycket stark och gripande film. Ett litet mästerverk!

Det här är ett lågmält drama med en lysande Kevin Bacon i huvudrollen. Han får knappast utrymme att spela ut något större register, men hans roll som pedofildömde Walter är ändå grymt trovärdig. Man ställs onekligen för ett dilemma inför hur man ska känna för honom. Vi får aldrig se hans hemska handlingar, utan får följa hans kämpande för att starta ett nytt liv efter fängelsestraffet. Ska man för alltid straffas för sina handlingar? Hur grova de än må vara? Kan människor förändras?

En lovande långfilmsdebut från Nicole Kassell som jag ska försöka hålla ett öga på i framtiden. Tyvärr, tycker jag att den är lite för kort för sitt långsamma tempo. Den hade behövt vara minst en halvtimme längre för att inte kännas så händelsefattig. Varför inte visa mer av hans utveckling med systern till exempel?

kalles

En riktigt bra långfilmsdebut av regissören, och Kevin Bacon är fenomenal i vad jag kan tänka mig vara en rätt svår roll..

Det svåra med den här filmen är att kunna distansera sig från handlingar Bacons karaktär har begått för att kunna se hans lidelse, att även om hans dåd är fasansfulla så behöver inte personen i fråga vara ett monster.. Eller möjligtvis så är han ett monster, men vill inte vara det längre..

Tycker dock att det är rätt tragiskt att det har blivit vanligt att plocka in trista hiphop-stjärnor i annars riktigt rätt bra castade filmer, jag tänker framförallt på denna filmen och Training Day..
Fast Mos Def är rätt bra, det brukar han vara..

Är det här ens en film. Känns bara som en enda lång monolog. Väldigt händelselös, som kanske skulle passat bättre som kortfilm.

En 3+ som film och i sin egen genre, men en 2+ som underhållning.

Taglines: What's the worst thing you ever did? / Nothing can undo the past

Detta är en film som lovade riktigt gott utifrån kritikernas betyg. Filmen är inte sanningsbaserad utan bygger på en pjäs, vilket kanske påverkar manuset i helhet eftersom jag anser det ha brister.
Bacon gör en av sina bättre prestationer, Sedgwick är också bra som oftast. I övrigt helt ok skådespelarinsatser.
Mycket bra musik (såväl temat m lugn elgitarrmusik som soundtracket) som passar väl in i produktionen.
So far so good. Men jag försökte tänka bort kritikernas lovbetyg, vilket kanske till viss del var förgäves. Filmen är lite ojämn, vilket bl a gör att den trots sin korta längd på under 1,5 timme, blir seg. Jag kunde bara inte själv sätta en fyra på filmen hur mycket jag än main stream-mässigt ville göra det, utan tyckte att den var helt ok. Klart överskattad.
Dock är den utmärkt att använda i skoldiskussioner i psykologin t ex eftersom den manar till diskussion. Och just det sista här är det viktigaste som filmen ger mej. Den har gett mej en ny syn på dessa i media grymt missvisade stackare till sjuklingar som inte mår bra, lätt underdrivet!
Filmen har redan mycket billigt hamnat i DVD-samlingen via nån kvällstidning. Detta kan man se om, men frågan är om jag vill se om den mer än nån enstaka gång.

Trivia: As part of the research, director Nicole Kassell conducted interviews with sex offenders and the therapists working with them. / The movie was released in the US just nine days after the state of California put its sex offender register online. The law, called "Megan's Law" after Megan Kanka, a 7-year-old abducted and killed by a sex offender who was her neighbor. According to it, parents must be able to check whether there are any convicted sex offenders in their neighborhood.

Elysium

Den är okej. Skitbra skådespelare, fint foto, snygg, snygga repliker. Men det räcker inte riktigt. Jag vill ha mer, lite mer handling, lite mer underhållning.

Den här filmen var så konstig. Den hade ingen direkt handling. En pedofil blir utsläppt efter ett långt fängelsestraff och stryker omkring i området och jobbar på något ställe. Han träffar nån tjej. Lite prat här och var. Han tittar på lite barn. Han pratar med tjejen. Han jobbar. Men det händer inget särskilt! Han bara stryker omkring i filmen sen är den slut. Helt knäppt! Jag kräver i alla fall en någorlunda bra handling för att jag ska kunna ge en film godkänt. Kunda det inte hänt något som att han t ex blev oskyldigt anklagad och slets in i dramatiska domstolsprocesser eller mer dramatiska känslor i relationen pga hans pedofilbalgrund. Nånting!! Inte bara stryka omkring och bara finnas till.

En jäkligt stark film med vacker musik och grymma skådisar. Kevin Bacon har inte synts så mycket på sista tiden, konstigt eftersom han här gör en av sina bästa roller. Man vet inte om man ska tycka om Walter eller inte, man försöker förstå vem han är och hur han tänker, men det går inte att sätta sig i hans sits. Därför berörs man av att se en brusten man på det sättet. Det där är smärta tänker man. En jäkligt bra och originell film som man känner mycket av när man ser, många olika känslor. Avsky, empati och lite, lite lycka.

Otroligt bra film, och Kevin Bacon spelar rollen som Walter sååå bra. En film jag verkligen rekomenderar starkt. En 5:a helt klart...

Chamillionaire

Bland det bästa skådespeleri jag nånsin sett!!

Biopremiär: 2005-01-28