Metropolis

3,7

Handling: Filmen utspelar sig i ett futuristiskt år 2026 och den skildrar ett samhälle där klasskillnaderna, bokstavligen, är avgrundsdjupa. Arbetarna lever under jorden i enorma bergsrum och marscheras i raka led till hissar som för dem till fabriken. Härskarna däremot lever i lyx i gigantiska skyskrapor. Världsstaden styrs av storkapitalisten Johhan Fredersen som övervakar och dirigerar arbetet på fabriken på en tv-skärm. Hans idealistiske son Freder är förälskad i den helgonliknande arbetarflickan Maria, och det är endast hennes godhet som håller tillbaka ett uppror. Men en galen, ondskefull uppfinnare, Rotwang, skapar en ond kopia av henne, en robot som agiterar för revolt, kaos och förstörelse.
Obs! Olika utgåvor är av högst olika kvalitet. Den restaurerade skiljer sig väsentligt från övriga.

År: 1927

Brigitte Helm
Fritz Rasp
Erwin Biswanger
Heinrich George

Fritz Lang fick inspiration till att göra denna film när han år 1924 var i New York och såg alla de höga skyskraporna. Dessa skyskrapor fick i filmen föreställa makthavarnas högkvarter.
Metropolis är ett fulländat stumfilmsmästerverk, som har alla de klassiska figurerna i rollistan. Bland annat den dumma makthavaren, den smarta sonen och den upproriska tjejen. Metropolis är också sci-fictionfilmens urmoder. Metropolis kommer alltid att engagera och beröra sin publik.

kaj08

Det är en upplevelse att titta på en sådan här gammal stumfilm och bara det i sig kan ju vara värt ett extra plus i betyg. Filmen var förmodligen ett mästerverk på sin tid, och det är intressant att se hur en vision om hur världen idag skulle kunnat se ut. Det är svårt att bedöma en sådan här film. Idag håller den självklart inte långt, samtidigt som man inte kan ge den ett högt betyg bara för den är gammal.

Det stora missen som förstör helheten i den här filmen är att det saknas en hel del scener. De är förstörda för gott för länge sedan om jag förstått det hela rätt. I de luckor så kommer det upp en svart ruta och berättar vad som händer. Tyvärr inträffar dessa i en del vesäntliga delar i filmen vilket är lite irriterande. Så därför kan jag inte ge filmen ett högre betyg än en 3-a.

En imponerande film. Jag såg den restaurerade versionen som innehöll de bitar man hittade i Sydamerika. Filmens längd blev inte den plåga jag hade väntat mig. Det var istället imponerande att det aldrig blev tråkigt.
Miljöerna är häftiga och handlingen duger. Skådespelet var det heller inget större fel på. Det blev inte så där överdrivet som det ofta tenderar bli i stumfilmer.
En stabil 4:a.

Elphaba

En av mina absoluta favoritfilmer. Så himla vacker! Kan ofta tycka att stumfilmer - och speciellt de som är så långa som den här - kan vara ganska tråkiga, men denna höll mig intresserad och imponerad genom hela speltiden. Jag har varit en fangirl ever since och har nu Metropolis-posters hängande på väggarna...

Tidigare försvunna scener hittades i ett nedlagt museum i Argentina 2008 och filmen har nu nästan sin ursprungslängd (saknas ca 5 min tror jag). Planerar ni se den så leta upp långa versionen (151 min), som framför och förklarar berättelsen på ett mycket bättre sätt (och som Fritz Lang ursprungligen hade tänkt sig) än den klippta, korta versionen (119 min).

kaj08

En knapp 2:a får filmen, dvs knappt godkänt - trots dess spektakularitet på sin tid & sin roll som sci-fi-filmernas urmoder.

Tagline: There can be no understanding between the hands and the brain unless the heart acts as mediator.

Denna film låg vid tillfället för titten (20070508) på plats 66 av 250 på IMDb:s Top 250, vilket jag faktiskt har rätt svårt att se (detta kan bara ske då de flesta filmälskare världen över röstar med hänsyn till att filmen är gjord när den är gjord) varför. Så kan inte jag rösta.

Det är rätt ansträngande att titta på en stumfilm, dessutom m denna låga bildkvalite som även DVD:n har. Rätt många scener är fööör långa och blir därmed lite sega (filmen i sig är ngt för lång - detta trots att 1/4 av originalet är borttappad!). Musiken är ganska pampig och inte tråkig orkestermusik, men den upprepar sig hyfsat intensivt. Intressant att se hur mkt smink skådespelarna var tvungna att ha på sig för att det skulle synas på den tiden (1927).

Kanske häftiga effekter för sin tid (även om d "bara" handlar om vanlig dubbelexponering) - vad vet en simpel cineast som jag? Jag skulle nog ha blivit rejält imponerad om jag levat då och sett denna film på BIO trots allt.

Absolut kul är det dock att ha sett filmen! MEN... den skulle inte hamna ens för billigt pris i min filmsamling.

Trivia: Film included more than 37,000 extras including 25,000 men, 11,000 women, 1,100 bald men, 750 children, 100 dark-skinned people and 25 Asians. / Reportedly one of Adolf Hitler's favorite films. / This was the first film ever to be registered in the "Memory of the World-Register" of the UNESCO in 2001. / It took 2 years to shoot and nearly bankrupted the film company Universum Film. / The multiple-exposed sequences were not created in a lab but right during the filming on the set. The film was rewound in the camera and then exposed again right away. This was done up to 30 times.

Rune

En intressant historia med otroliga effekter .

Miss Ljung

Höjer från en svag trea till en stark fyra efter att ha sett om den på bio. Allt är perfekt; grymt snyggt foto, engagerande historia, bra skådespelare, bra musik (livepiano) osv.
En av de fem bästa stumfilmerna jag har sett.
(PS. Se den oklippta versionen, annars är det lika bra att låta bli...)

Filmen är svartvit