Raskens

4,0

Handling: Efter ett fylleslag slår drängen Gustav Karlsson sin husbonde på käften. För att slippa straff tar han värvning som soldat och tar sig namnet Rask. Vi får sedan följa hans liv tillsammans med hustrun Ida och deras barn i 1800-talets Småland. Deras tillvaro präglas av glädjestunder men även av fruktansvärda tragedier. Miniserien Raskens är baserad på Villhelm Mobergs berömda och folkkära roman med samma namn.

År: 1976
Solveig Andersson
Gunilla Nyroos

Copyright Sveriges Radio

Robert_Eriksson

En intressant, tragisk, gripande, verklighetstrogen och alldeles underbar film, med helt otroliga skådespelareinsatser! Jag tycker att det är så oerhört fascinerande att se hur människor var, tänkte och levde förr i tiden! Den tredje bästa film jag någonsin sett, bara "Utvandrarna" och "Nybyggarna" är bättre! Ett fantastiskt mästerverk!

Mycket bra mini-serie , en sak höll jag få nå fel på var hur raskens behandlade sin fru!

Intressant, tragisk, fängslande, verklighetstrogen. Jag tycker att det är fascinerande att se hur människor var, tänkte och levde förr.
Raskens och hans stackars, ständigt gravida, hustru kämpar på i denna svenska klassiker gör att man inte kan sluta titta.

KIEFER

Mycket bra serie om hur det var för många fattiga på 1800-talet.

inzomnia

Vem kan motstå Raskens när han och hans stackars, ständigt gravida, hustru kämpar på i denna svenska klassiker från sjuttiotalet. Den är mkt väl filmad och otroliga skåderspelarprestationer. En klar femma i mitt tycke.

knusand

"Raskens" var Vilhelm Mobergs genombrottsroman (1927)

Sven Wollter som Gustav Rask är underbart. En av de främsta filmorna genom tiderna. Kan sammenliknas med Hemsöborna, Nybyggarna, Utvandrarna och Emilfilmorna

"Raskens" är litt dryg - nästen åtte timer lång, men god innhåll och sevärdigt.

En intressant, relistisk och hemsk film. Bättre än jag trodde. Underbara skådespelarinsatser!

Robert_Eriksson