187

2,5

Handling: Femton månader efter han blivit knivhuggen i ryggen av en elev, flyttar läraren Trevor Garfield från New York till Los Angeles för att börja om på nytt.

Men det visar sig snabbt att Los Angeles knappast är på platsen att bygga upp sin styrka och sitt självförtroende på. Även där gäller gatans lag innanför skolans väggar, och för att få respekt finns inget annat alternativ än att sätta hårt mot hårt.

När systemet visar sig skydda eleverna snarare än lärarna tvingas Trevor ta lagen i egna händer. Den ilska och det hämndbegär som gror inom honom är nu på väg att explodera…

År: 1997
Demetrius Navarro
Ebony Monique Solomon
Ioannis Bogris
Dominic Hoffman

det va bra i början men den strula till sej i slutet

En klar 3 som film, men en 3+ i sin egen genre.

Tagline: When schools become war zones and both sides start taking casualties, what then?

En faktiskt lite undanskymd film som är bättre än dess skygga liv den lever (jag hör ingen vän prata om den).
Detta är en i raden av alla school/gangster-filmer som gjorts och man har sett många delar av filmen förr, känns det som.
Filmens stora behållning är så klart L. Jackson som gör en strålande insats. Men även Rowan som den kvinnliga blonda kollegan är riktigt bra (hennes största roll?).
Visst njuter man av att se L. Jackson som den engagerande läraren som aldrig ger upp, men... filmen blir vid flera tillfällen alldeles för långsam. Längden kunde kortas ner och tempot ökas genom en del bättre filmklipp.
Har nu sett denna film 2 gånger sen den kom 1997 och jag säger att det räcker. Vill inte ha den i DVD-samlingen, trots rätt skön musik (soundtracket) och delvis briljant skådespel. Det finns både filmer som är ännu bättre som L. Jackson medverkar i samt andra bättre filmer på samma/liknande tema.

Trivia: Written by the real-life teacher Scott Yagemann. / 187 is the police code for homicide. / While riding his exercise bike, Garfield wears a Morehouse College sweatshirt - Samuel L. Jackson's alma mater.

Handlingen låter intressant, men själva filmen var rörig och jobbig att kolla på. Fångade inte mitt intresse så som den borde gjort.. Godkänd, men inte mer.

Baloba

Samuel L Jackson är bra, dessutom är den snygg. Ser gärna om den.

Ett drama som berör och griper tag i tittaren.
Samuel L Jacksom är utmärkt som den hängivna läraren Trevor.

stankovic

Samuel L Jackson som psycolärare.

die_hard

samuel är ju grymt bra alltså