Pojken med pruttbyxorna

2,3

Handling: Från dagen han föddes har Patrick Smash förundrat och förvånat sina föräldrar, kompisar och skollärare med en sällsynt välutvecklad förmåga att prutta. Unge Patrick kan som ingen annan lägga på en riktig ordentlig prutt som får de mest osannolika konsekvenser för omgivningen. Patricks bästa kompis Alan bestämmer sig för att hjälpa Patrick att använda sitt pruttande på ett sätt som kan hjälpa honom att uppnå sina drömmars mål att bli astronaut. Tillsammans med Patricks gasfyllda mage beger sig de två vännerna ut på ett äventyr som tar dem hela vägen till Amerikas Rymdcenter.

År: 2002
Regissör: Peter Hewitt
Originaltitel: Thunderpants
Alternativ titel:Donderbroek (Holland)
Alternativ titel:L' Incroyable histoire de Patrick Smash (Frankrike)
Ursprungsland: Storbritannien, Italien, Frankrike, USA, Tyskland, Nederländerna
Simon Callow
Stephen Fry
Celia Imrie
Rupert Grint

en helt sjuk film som egentligen bara är till för utfyllnad.
Ett bra budskap ger den godkänt

En 1+ som film, men en riktigt svag -2 i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Detta är en film med god vilja, men som nästan faller pladask. Jag beundrar regissören för att våga göra den och satsa på ett sånt här manus som huvudsakligen bygger på kiss- och bajshumor (!), måste jag dock understryka.
En av vaktmästarna på min skola tycker detta är en av världens roligaste filmer, sa han med ett stort leende fyllt av hälften ironi, hälften äkta hjärtligt allvar och glädje.
Visst skrattade jag som vuxen, med barnasinnet kvar, högt vid en del tillfällen. Men dessa få tillfällen räcker tyvärr ej för att lyfta hela filmen. När man sett den vet man direkt vilka av ens vänner som skulle passa för att se denna typ av humor - och bara den tanken får en att le. Hehe!
Att Grint från Harry Potter är med är ingen automatisk bra-att-hänga-i-julgranen-garanti, då denna film är gjord 2002, då bara en Potter-film var gjord. I övrigt är det många kända, i normala fall bra, kändisar med.
Men i övrigt är detta en riktigt larvig barnfilm, bara helt ok att se på som vuxen. Dock lite kul att se hur långt man kan dra humorn kring pruttar till sin spets.
Denna hamnar EJ i DVD-samlingen, vill jag lova! Hoppas min vaktmästare har barn...! Detta varken vill eller kan jag se om med behållning - kanske då bara i bakgrunden medan vänner med samma humor ser den för att se och höra dem garva åt samma skämt som en själv. Varför? Jo, för att skratt är högst smittsamt och hälsosamt.
PS. En som ofta rätt märklig översättning till svenska, som inte är riktigt rättvist översatt, men funktionell.

Trivia: Every car on Patrick's housing estate appears to be a green Mini Minor (varför, undrar man onekligen, men är det inte Mini Coopers)?

nannysan

Rätt kul och underhållande faktiskt ;P hahaha

Jatte rolig film med skodespelaren fron harry potter "ron"..

magnus_65

Svårt att säga att den är dålig,, men det är den.