Vera Drake

Handling: Vera Drake är en vänlig och omtänksam kvinna i efterkrigstidens England. Hon hjälper alla och skapar ett kärleksfullt hem för sin familj trots knappa resurser. I sin iver att hjälpa utför hon också illegala aborter på unga kvinnor i nöd. Då en av dessa insjuknar kopplas polisen in.

Regissör: Mike Leigh
Alex Kelly
Daniel Mays
Sally Hawkins
Chris O'Dowd

En gripande och intressant film om den omtänksamme Vera Drake, som "hjälpte unga kvinnor i knipa" på 1950-talets England. Imelda Staunton är så otroligt trovärdig, jag förstår att hon fått ett Guldlejon för sin roll. Tycker dock att den känns lite väl enkel då och då, och slutet var lite tvärt. Betyget blir en svag fyra.

Jojjo81

Mycket gripande film som ställer många frågor som är aktuella även idag. Skådespeleriet är så bra att man kan se filmen enbart för det!

Sweet_Jenny

Såg den här filmen med skolan på bio..den är ganska bra.. men ett enormt bra skådespel! Fantastiskt! :) Jag grät ..en gripande film.

Stinan

Skildring av Vera Drake, en underbar kvinna som hjälpte kvinnor att göra abort under 50- talet i England. Filmen är vackert gjord och ger en den "rätta" känslan av ett blåsigt, grått och kyligt England. Imelda Stauton som spelar Vera gör en underbar insats i filmen där känslorna känns äkta. Dock enligt mig, ett alldeles för plötsligt slut då det kändes som att man lämnade alldeles för mycket åt fantasin. Stundtals rörande och stundtals nästan tråkigt. Hade lite svårt att få grepp om filmen, men den är ändå sevärd för den som gillar drama.

Elisabet

Detta är första gången nånsin som jag ser en film första kvällen den visas på en biograf, i detta fallet Röda Kvarn i Hbg, - vi var sex personer i salongen -, men så var det ju Mike Leigh som är regissör och hans filmer tycker jag om.
Så också nu. Imelda Staunton som spelar Vera, är helt enkelt outstanding, makalöst bra spelar hon, men det gör alla andra också och det är ju typiskt i brittiska filmer. Lite känns sättet hur han fogar samman en film igen från andra han gjort .., pratet, t.ex. påminner lite om Hemligheter och Lögners. Filmen är mörk på alla sätt och vis och på gränsen till för lång. Imelda är Oscarsnominerad för sin roll som Vera. Inte för mitt liv kan jag förstå vem som kan ta ifrån henne den Oscarsstatyetten ..., hon själv är värd högsta betyg.

Biopremiär: 2005-02-11