Dr Caligaris kabinett

3,6

Handling: En man berättar en historia om sin bäste vän och dennes fästmö vars lycka krossas av Dr. Caligari och somnambulisten Cesare. Ett av den tyska expressionismens viktigaste verk.

År: 1920
Henri Peters-Arnolds
Ludwig Rex
Elsa Wagner

miffo

Nör jag en gång för ett par år sedan gick in på en DVD-butik för att hitta nån bra film för kvällen hamnade mina ögon på denna film. Jag är svag för stumfilmer måste jag säga, och av den anledningen gjorde jag slag i saken och promenerade fram till kassan med filmen i handen. Det var nåt jag troligen aldrig lyckas göra igen. Att hitta en guldklimp som denna av bara en slump, och inte ens känna igen den innan.

Filmen i sig är ett mästervek i kulisser och atmosfär. Själva handligen är kuslig, då den även är baserad (notera baserad, inte dokumenterad) av en verklig händelse. Filmen lyckas framställa en härligt galen och vriden världsyn och får en att känna sig obekväm. Skådespeleriet är av högsta klass (av denna tidsålder). Detta är en film jag starkt rekommenderar alla att se, inte bara för att filmen i sig är något av en milstolpe inom film-berättande utan även av historiska skäl. Man brukar säga att man kan inte veta vart man är på väg om man inte vet vart man har varit. Det gör mig samtidigt ledsen att se filmen som fenomen födas till sådan här kvalitet till att utvecklas till det vi har idag.

Den här filmen blev gjord innan industrin började ånga igång, och film var fortfarande en konst-art, inte något man skriver på ett recept.

Gör dig själv en tjänst. Se den här filmen.

kaj08

En oerhört häftig stumfilm. Filmen börjar med att 2 personer sitter på en bänk och den ena börjar berätta en historia över vad som hänt. Det verkar lite skumt i början, då även en konstig ung dam är med i början av filmen.

Historien som den ena personen berättar är rätt intressant och komisk. Filmen driver även lite med samhälls-strukturen, där t.ex "viktiga" personer sitter på väldigt höga stolar. Kulliserna i filmen är fina, och överdrivna. Historien som berättas verkar vara en fantasi-värld.

På slutet får en del märkliga saker i filmen sin förklaring på ett ganska så smart sätt. Slutet är väldigt, väldigt avgörande för att den här filmen blev så lyckad tycker jag. En klart sevärd klassiker!

Var ganska hyfsad, men jag trodde att det skulle vara lite mer spänning och skräck.

Intressant expressionistiskt verk. Man kan inte låta bli att förundras över dess utpräglade estetik. En klassiker väl värd att se.

kaj08

miffo

Gör dig själv en tjänst. Se den här filmen.

Det här är en film som jag tyckte var intressant att se på, framför allt för att se hur man gjorde långfilm då den fortfarande var ung. Den kusliga känslan har man lyckats fånga på ett imponerande sätt, men idiotförklarande överspel, onödiga textrutor och opassande musik gör att den snart blir påfrestande att se på. Dock gillar jag den fantasifulla scenografin - det är lite Tim Burton möter David Lynch utan ljud.

En bland dem bättre i stumfilms genren. Bara miljöerna gör filmen sevärd. Sedan att det är en bra story med en välagerande Krauss som Dr.Caligari förhöjer nöjet. Stark fyra.

Miss Ljung

Historia om en sömngångare som går runt och mördar folk... på 20-talet. Allt går fort och skådespelarna spelar över så pass mycket att det till slut blir riktigt underhållande. Men historien är, trots allt, väl genomtänkt och miljöerna är snygga. Bra och rolig film i stumfilmsgenren.

Filmen är svartvit