Vargtimmen

Handling: På en enslig ö hemsöks en konstnär i kris av sitt förflutna i sina mardrömmar. Han berättar om dessa för sin frun som tycks börja uppleva dem tillsammans med honom.

År: 1968
Ingrid Thulin
Agda Helin
Mikael Rundquist
Lenn Hjortzberg

Gillar det absurda, inkongruenta, surrealistiska & mystiska i filmen som behandlar Bergmans egna drömmar och mardrömmar, men den lyfter aldrig till högre betygsnivåer. Flera saker förblir obesvarade.

Ingen höjdare tyvärr. Gick väl att se, men inte mer än så. För flummig helt enkelt. Undertiteln skulle dessutom ha kunnat vara "Liv Ullman ser förbryllad ut". För det är just vad hon gör genom hela filmen. Att detta skulle klassas som en rysare kan jag heller inte fatta.

lindajjj

Det är fascinerande med Bergmanfilmer, för de är perfekta in i minsta detalj, varenda scen är som ett perfekt foto och allt känns extremt genomtänkt. Och man får verkligen fundera över vad han egentligen vill ha sagt, det gillar jag. Den här filmen känns surrealistisk, kuslig, och är extremt oförutsägbar.

Polare

När jag såg den först så påminde mig den om Persona, sen läste jag att Persona och Vargtimmen är en slags duo enliget Herr Bergman själv. Som i Persona väntar man ivrigt på vad som ska hända och man vet inte vad. Galenskapen från Von Sydows roll är klockrent. En mystisk film och faktist ryslig i sin ålder.

Härligt underlig och kuslig precis som man vill ha det. Surrealism när den är som intressantast. Hade verkligen stora förväntningar inför denna film, och den gjorde mig inte besviken. Bergman kan! 4+

Filmen är svartvit