Creep

2,5

Handling: En ung kvinna råkar somna på en tunnelbanestation, för att sedan vakna och upptäcka att stationen är helt övergiven och att hon dessutom är inlåst. Medan hon försöker ta sig ut går hon bara djupare in i den underjordiska tunnellabyrinten. Men det värsta är att hon inte är ensam där nere…

Regissör: Christopher Smith

Paul Rattray
Kelly Scott
Craig Fackrell

Raceai

Tunnelbanor ÄR läskiga. - Det är ett faktum som jag fick bekräftat efter att ha sett denna film.

En ung kvinna, spelad av Franka Potente - som bland annat har medverkat i "The Bourne" filmerna, råkar somna på tunnelbanan i London, efter en blöt kväll på en firmafest. Hon vaknar upp och finner till sin fasa att hon har blivit instängd, tunnelbanans alla utgångar har låsts för natten. Plötsligt så kommer ett sista tåg in till stationen, hon hoppar på och hennes garanterat värsta natt tar sin början.

Underbart underbart underbart ! – Är tre ord som jag bara måste använda mig av. Exakt i min smak av skräckfilm. Visst, kanske en på djupet rätt uttjatad handling men ändå originell i sitt utförande och i sitt miljöval. Smink och rekvisita fungerar oerhört bra med miljön i filmen och jag kan efter noggrant granskande inte hitta ett enda fel - man brukar ju nämligen kunna hitta en liten fadäs både här och där i de flesta filmer i genren skräck, speciellt de med lite mer begränsad budget än andra.

Vad ska man säga om debutanten Christopher Smith då? Bra jobbat - skulle jag vilja säga. En bra start på en kanske kommande stor karriär inom skräckfilm. Ett senare och nyare verk från 2006 är Severance, som överlag har fått hyfsat bra kritik av media. Det ska bli spännande och se fler kommande projekt av denna nykomling.

Jag måste dock även nämna några nackdelar, tyvärr;
Fotot blir ibland väldigt mörkt. Man tappar begreppet om vad man tittar på. Sånt kan sänka ett omdöme rejält. Speciellt när större delen av filmen utspelar sig under jord i en massa mörka gångar och passager.
Även ljudet är en aning oskarpt, utan undertext så är det ibland väldigt svårt att höra vad de säger, eller skriker - rättare sagt. En stor nackdel för filmtittare som jag, som föredrar engelskspråkig film utan undertext. Fördelarna med och i filmen väger dock mycket tyngre än nackdelarna men jag skulle väldigt gärna vilja se en bättring på ovan nämnt tack!

Slutligen - för er som gillar mörk, krypig och motbjudande skräck, slå slag i saken och ta en titt på Creep. Ni kommer inte att ångra er! - eller kommer ni?

Dan banan

En förbannat stark trea får dennna film som fungerar riktigt bra och är ett plus på de flesta sidor. Creep har någtot genom hela filmen, en riktigt ruggig atmosfär som ger mig en mycket stark upplevelse enligt mig. Filmen har väll också en hel del "nerv-brännare" ,men det är först och främst den här stämningen som varar genom hela filmen som jag gillar så starkt, och jag har inte fått nog av att ge beröm ännu. Jag mäste ävem tillägga att Creep har ett snittsigt foto,ett fin,fint ljud och starka innsatser från skådespelarna, inte minst från Potente. Filmen är visserligen ganska så lång,men det är en längd som verkligen fylls ut,vilket gör att man inte bryr sig. Det är bara så synd att dom inte klämde in mer scener där man fick sig "ett skräck-spratt" s oman kan kalla det,för då hade det blivit en sådan där fin fyra ni vet :)

Det här är en film som verkligen testar hur människor känner när de tittar. Det kändes som en enda lång tortyr. Filmen var inte jättedålig, det var helt enkelt en skräckfilm, den är till för att skrämma, och det gör den, på ettt äcklande plan, jag tittar inte på filmen för att inspireras, bli berörd, nej, jag titta på filmen för att bli rädd. Och man blir rädd, det här är ännu en av de senare filmer som inte tvekar på att visa det hemska och brutala. Vill man bli äcklad och rädd, då är denna nagelbitare något för dig.
Kolla även upp the descent som påminner om den här filmen. Creep var verkligen skrämmande och vidrig - helt klart värt en fyra, en svag jäkel.

Även om filmen var kort kändes sista halvtimmen bara som utfyllnad. Det blev bara en blandning av en massa andra filmer, vilket gjorde handlingen ganska trist.

Elemental

Nu märker man var The Descent och End of the line hämtat inspiration från, nämligen Creep.

Det är svårt att svara på om Creep är ute efter att skrämma eller att äckla. Något mellanting kanske. Filmen är riktigt stämningsfylld och skrämselscener finns det gott om. Storyn är inget att klaga på och vissa scener är riktiga nagelbitare. ”Sjukhusscenen” är ruskigt obehaglig faktiskt. Ett plus för slutscenen, den är väl genomtänkt och knyter samman filmen på ett snyggt sätt.

Dock finns det några negativa saker att säga också. Bilden är ibland alldeles för mörk, så på vissa ställen är det svårt att se vad som pågår. En annan sak jag irriterar mig på är hur korkat skådespelarna beter sig vid vissa tillfällen. Istället för att göra sig av med förföljaren när de har chansen så låter de honom bara vara, när detta händer mer än en gång börjar det bli störande.

Creep är en skräckfilm över förväntan som både har sina starka och svaga sidor. Gillar du de två tidigare nämnda filmerna så lär nog denna inte göra dig besviken.

inte värd ens intresse, den sög!

En stark 2+ som film & i sin egen genre.
Som underhållningsvärde får den 2+ med.

Taglines: Evil Dwells Underground. / Your journey terminates here.

Nja, detta funkar, men ändå inte.
Jag gillar det för att den inte är förutsägbar. Den är nyskapande och annorlunda. Mycket snygga och rätt duktiga Potente är helt ok. Likaså sminket på och skådespeleriet av "det" som finns där nere. Bara plus so far.
Men när vi sen tittar på manuset dyker en del små ologiska luckor upp. Tills att över halva filmen har rullat är allt bra och handlingarna logiska, vilka jag tänker på särskilt alltid i skräckfilmer, och jag njuter. Men... när det börjar komma en del irrationella handlingar känns det mer som manusbrister än spontana improvisationsfadäser. Hur som helst funkar det mindre bra, vilket retar mej. det som såg ut att vara genomtänkt, var mindre genomtänkt trots allt. Deadline och sinande budget?
Visst underhåller filmen för stunden och gillar tanken på "det" och det sätt detta är inbakat i intrigen. Men särskilt skrämd blev jag inte trots att jag satt ensam mitt i natten med endast ett stearinljus tänt ute på landet på en gård.
Gillar filmpostern starkt samt DVD-menyerna rätt bra.
Men denna film hamnar inte i DVD-samlingen. Detta vill jag inte se om, utan det räcker med en gång. Instängd, för att ta en jämförelse, är mycket bättre. Även om jag gillar idén med mörka tunnelbanor mycket.

Trivia: Advertising posters showing a bloody hand sliding down a London Underground train window were banned from the Underground as being in bad taste, even though scenes had been filmed with permission in disused stations on the Underground. Producer Julie Baines found this "highly amusing" and "a bit ludicrous", noting that the film is "not based on real events - if it is, we are all in trouble." The ban was later removed, although not in time for the film's British opening.

MaliciousDelight

Det här är en bra skräck film.
Den är spännande, och man blir verkligen skrämd av den. Skådespelarna är helt okej, och miljön och foto är väldigt, väldigt trovärdigt.
En av de bästa skräckfilmer jag har sett.
Stabil trea.

Sofia92

Stämningen och känslan finns verkligen med i början, när helvetet precis börjat braka loss. Men ju längre in i filmen man kommer desto brutalare och blodigare skräck möter man, en lite äcklande effekt blir det till sist. Men sen tappar känslan och skräcken faktiskt rejält. Jag skyller på att man visar för mycket av "zoombie-monstret", så mycket att man inte längre alls blir rädd när den dyker upp - den blir som vilken annan varelse som helst. Och det känns, mer eller mindre som en kalkon i en skräckfilm, kan jag känna. Man blir helt enkelt för väl bekant med skräcken så att den tappar effekten, och det är väldigt synd. Annars är Creep en hyfsat välspelad och bra film med bra foto. Men mycket mer är det inte, det hade kunnat bli betydligt bättre än såhär. En stark trea blir mitt slutbetyg, en klart sevärd film trots att den inte lyckas helt.

Jag måste säga att den var riktigt läskig lite då och då.Filmens Effekter var verkligen bra och samt med ljuden i filmen.Filmen är helt klart sevärd.Den få en klar trea av mig.Hack i häl på en fyra faktiskt.