Sonatine

3,7

Handling: En ledare för den japanska maffian, den s.k. Yakuzan, beordras av den högsta bossen i Tokyo att tillsammans med sina närmaste män bege sig till Okinawa för att lösa en tvist mellan rivaliserande gangstergäng. Han misstänker redan från början att något inte står rätt till, och efter bara några dagar hittar han sina män kallblodigt mördade. Han förstår att hela uppdraget bara var en fälla för att kunna döda hans män och ta över hans eftertraktade territorium. Nu är han helt ensam, och den enda möjligheten att överleva är att hämnas på dem som lurat in honom i detta dödliga dubbelspel...

År: 1993
Aya Kokumai
Tetsu Watanabe
Susumu Terashima
Ren Osugi

Imponerande verk som är snyggt plåtad och har ett väldigt bra ledmotiv. Kitano tempot är passande och när det väl blir action så blir det världsklassig sådan. Bättre än Hana-bi, vilket talar för sig.

tinytom

Oj.Vad ska man säga???En actionfilm i otroligt lågt tempo.Snyggt filmad och plötsliga våldsutbrott.Med andra ord en typisk Takeshi film.Men något gör att denna inte är lika bra som de andra två jag sett nämligen Violent Cop och Hanna-Bi.Men en trea är den värd.

Xenomorph

En mycket trivsam och brutal film med en färgstark Kitano. Långsamt tempo men intensiva eldstrider när de väl inträffar. Den bästa jag sett av Kitano hittills.