L.A. Konfidentiellt

Handling: Bakom fasaderna i ett glamourfyllt Los Angeles på 50-talet finns en annan, skrämmande värld, fylld av brottslighet, korruption och död. Tre mycket olika poliser söker efter sanningen under en mordutredning.

År: 1997

Elisabeth Granli
Sandra Taylor
Steve Rankin

Dan banan

LA konfidentiellt är egentligen en höjdare men jag måste ändå dra tillbaka lite applåder. Det är bra skådespelar-insatser och så ,men manuset känns väldigt grötigt. En del av mig tycker att manuset är unikt och en del av mig tycker tvärtom. Jag tror attt jag måste ge en trea till filmen, den är sevärd och bättre än många andra i den här serien filmer. Det är en fin upplvelse om man har idelöron och hänger med.

Nu såg jag den här filmen för ett bra tag sedan då min förmåga att uppskatta och uttrycka mig om bra film var lika med noll. Nu har jag snubblat över den på nytt, och känner därför behovet att uppdatera min kommentar.

Snygg, behaglig och mycket intressant film med riktigt bra skådespel av samtliga. Mycket bra soundtrack och ploten är spännande rakt igenom. Nog för att den är smått händelselös i vissa partier - ibland undrar jag verkligen vart den är på väg - men den hämtar sig likväl så pass snabbt att jag inte hinner tappa intresset. Russell Crowes karaktär känns något obearbetad, och jag finner den där snutmentaliteten riktigt provocerande - men det är förmodligen det som är tanken. Stark trea.
"What took you so long?"
"My partner had to save a damsel in distress. He's got his priorities all screwed up."

Bättre än jag väntat mig. Trodde att detta bara skulle vara ytterligare en i raden av alla löjliga maffiafilmer med så mycket övervåld som möjligt. Fel. Detta kändes som en ganska realistisk beskrivning i sann noiranda. Mycket bra.

manne747

sista (senaste?) filmen kim bassinger va snygg i...

Stämningsfull och engagerande deckare med flera spännande scener och med en mycket snygg Kim Basinger.

Dan banan

Shadowfax

Bra skådisar, bra handling. Spännande men det är ganska klart vem som överlever filmen. En film man inte gärna tröttnar på.

die_hard

Snyggt skådespeleri men det håller inte i längden. En bra film men absolut inte mer!

korp72

Superba skådisar, bra story i denna film noir. Helt klart sevärd.