Sheriffen

Western:

Western:
3,8

Handling: Sheriffen Will Kane tänker gifta sig och samtidigt sluta sitt jobb. Samma dag som bröllopet får han veta att en revolverman är på väg till staden för att söka hämnd. Han kommer med tåget vid middagstid. Trots att sheriffen har goda skäl att ge sig av känner han sig skyldig att stanna och möta revolvermannen... men ingen i staden är villig att hjälpa honom.

År: 1952

Eve McVeagh
Morgan Farley
Harry Shannon
Lee Van Cleef

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20110412 på 141 plats på IMDb Top 250.
Mycket välgenomtänkt på det hela. Smart, härligt rak dialog. Bra musik (soundtracket) ihop med klippningen. Men skjutscenerna på slutet är väl egentligen det sämre med filmen - uppbyggnaden tills dess är mycket bra, om än småseg ibland. Bra längd som helhet på filmen.
Kul att ha sett, men den hamnar inte i filmsamlingen. Förstår dock varför den på sin tid var en milstolpe inom filmvärlden.

Zitrioce

En härlig Western film som slår de flesta andra! Måste ses!

Fått väldigt fint rykte vilket filmen även gjort sig förtjänt av. Cooper är väldigt bra i huvudrollen och det är alltid kul att se Van Cleef även om det är små roller. Musiken är väldigt bra så är även fotot även om klipningen var lite haltande på somliga punkter. Fint budskap som har många paralleller till David och Goliat, där slutet verkligen förtydligar det hela. En västern som verkligen fick in den rätta känslan.

Ganska överskattad klassiker. Många erkända filmkritiker har sagt att Sheriffen är den bästa western-filmen som har gjorts. Personligen så fattar jag inte det fantastiska med den. Den var bara småspännande. Fast en grej som jag berördes av i filmen var folks feghet. Inte en jäkla kotte ville ju hjälpa den gamle sheriffen!

Det här är en westernklassiker som blev en klar besvikelse. Känns överlag för kort och för enkel. Inte i närheten av samma klass som Sergio Leones hantverk. Dessutom känns det nästan parodiskt när de fyra ondingarna som målas upp som värsta mördarmaskinerna kommer till stan och inte alls är särskilt märkvärdiga. Hela grejen går liksom förlorad. Dessutom är slutet barnsligt löjligt och med det irriterande abrupta slutet kan det inte bli mer än godkänt. Musiken var däremot förvånansvärt bra.

Inte den bästa västernfilmen och den levde inte riktigt upp till mina föväntningar, men det är fortfarande en bra film. Gary Cooper passar bra i huvudrollen och jag gillade filmens avslutning med sitt budskap.

Zeb Macahan

Sheriffen får ett öväntat besök av några onda revolvermän. Han måste få hjälp av invånarna i den lilla staden. En klassik svart vitt västern film som man aldrig blir trött på.

Filmen är svartvit

Sheriffen (2000)