Ägget är löst!

Handling: En saga och satir om en rik industriman, vars son är kuvad och förtryckt och helt ointresserad av sin faders företag.

År: 1975
Regissör: Hans Alfredson
Originaltitel: Ägget är löst!
Max von Sydow
Börje Alstedt
Stig Ossian Ericson
Meg Westergren

Isko

Sjön och luffaren är det i särklass bästa grejerna i filmen. Det är också dom som höjer filmen från betyget 2 till betyget 3. Eller kanske till och med från 1 till 3.

Isko

Rauk_boy

Mycket bra film som är så där galet poetisk på något sätt. Jag gillar Hasse Alfredsson och Tage Danielssons filmer.

tennisemme

Rolig och knäpp film. Bäst gillar jag när han sitter fast i sjön. Han skriker sig stum, äter grejer som flyter förbi, blir inte sedd av ett badande par och blir påkörd av en unge på skridskor (jag behöver väl inte tillägga att han inte blev upptäckt då heller).

Shellix

Rolig, sjuk och knäpp. För att inte tala om bisarr. Scenen när sonen hånglar med sin mamma är verkligen skruvad.
Jag älskar den här filmen, det är rent av obehagligt när han fastnar på sjöbottnen. ;)
Ekman är genial som vanligt, men bäst är han såklart i Jönssonligan. :)

_Sara_

Nej, den här tycker jag inte är så bra. Fast det är ju en väldigt egen idé att sätta fast honom på sjöbotten ;P

Polare

Nu är de som Tage fattas, båda två ska vara med och göra film, då blir det bra tycker jag. Filmen är bisarr men de gör den bra tycker jag, tjärn scenen är en klassiker för mig, man märker att de är lite Den enfaldige mördaren & Äppelkriget på samma gång, filmen känns även lite tråkig på ett sätt, fast den är bra.

rothen85

Svag 4:a.
Filmen tar upp viktiga frågor i samhället som fortfarande är centrala, dock så blir det lite för mycket tid som läggs på att Ekman sitter fast i sjön. Men jag antar att folk gillar det.
Jag kan inte riktigt hitta den någonstans. Någon som vill höra av sig för att berätta var den säljs, eller om någon vill säja sitt ex?