Allt om Eva

3,6

Handling: Från ögonblicket hon får syn på sin idol vid scendörren, rör sig Eve Harrington (Anne Baxter) obevekligt mot sitt mål: att ta makten från den stora aktrisen Margo Channing (Bette Davis). Den listiga Eve manövrerar sig in i Margos Broadway-roll, blir en sensation och skapar till och med kaos i tillvaron för Margos regisserande pojkvän (Gary Merrill), hennes manusförfattare (Hugh Marlowe) och hans fru (Celeste Holm). Bara den cyniska teaterkritikern (George Sanders) genomskådar Eve, beundrande hennes fräckhet och perfekta bedrägeri.

År: 1950

Hugh Marlowe
Marilyn Monroe
Gregory Ratoff
Barbara Bates

Bra klassiker som har framförallt ett riktigt bra skådespeleri att skryta med. Allt annat ligger på godkänd-nivå. Jag rycktes inte med hela tiden och detta leder till att högre betyg än 3 inte är möjligt att ge. Visst var den sevärd, men det finns bättre filmer från denna tid.

En -4 som film & i sin egen genre, men en 3+ som underhållning.

Tagline: It's all about women - and their men!

Detta är en film som blev mycket bättre än va jag hade förväntat mej. Filmen vann också 6 Oscars 1950 då den kom (Best Actor in a Supporting Role: George Sanders [teaterkritikern Addison DeWitt], Best Director, Best Picture, Best Sound: Recording, Best Writing, Screenplay). Låg vid titten (200902) på 75 plats på IMDb Top 250, vilket jag dock känner är en något för hög placering.
Mycket bra manus med spännande handling, intriger, oförutsägbart slut, häftig idé samt härliga repliker.
Generellt sett mycket bra skådespeleri av samtliga sex huvudroller: Bette Davis som teaterhalvdivan Margo Channing (som kunde ha spelats av Ingrid Bergman istället *), Gary Merrill som store regissören och sambon Bill Simpson, Anne Baxter som unga Eve Harrington, George Sanders som kritikern, Hugh Marlowe som berömde manusförfattaren [tillika maken t Karen] Lloyd Richards samt Celeste Holm som Karen Richards. En njutning att se dem behandla text/replik på ett så rappt, fyndigt och i övrigt skickligt sätt gällande t ex timing.
Ja, alltså, denna film, trots att den är svart/vit, skulle kunna hamna i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om. Främst för skådespeleriet. Kanske något något småtrög första timmen, men alltjämt bra skådespeleri möter oss.

Trivia: Bette Davis's performance as Margo Channing is ranked #5 on Premiere Magazine's 100 Greatest Performances of All Time. / Bette Davis filmed all of her scenes in 16 days. / Was voted the 21st Greatest Movie of all time by Entertainment Weekly. / The movie's line "Fasten your seatbelts. It's going to be a bumpy night" was voted as the #9 movie quote by the American Film Institute / In 2007, the American Film Institute ranked this as the #28 Greatest Movie of All Time. / The movie's poster was as #24 of "The 25 Best Movie Posters Ever" by Premiere. / 33 years later, life imitated art when Anne Baxter stepped into Bette Davis' shoes to replace her on the series "Hotel" (1983) after she fell ill. Ms. Davis never returned to the show. / * Ingrid Bergman was another actress considered for the part of Margo Channing but she had just fallen in love with Italian director Roberto Rossellini and didn't want to leave Italy.

tennisemme

Mycket bra story. Sedan gillar jag verkligen Bette Davis, hon gör en toppenbra prestation. Och så är Marilyn Monroe med på ett hörn = )

Riktigt bra skådespeleri som utvecklas genom filmen. Detta genom att ha bra och många karaktärer. Första halvan var ganska medioker, men under andra halvan kom den igång bra. Kunde varit minst en halvtimme kortare i början. Svag fyra.

Det här är en småtrevlig film med en allt för ointressant historia. Bette Davis som teaterdiva är dock ljuvlig och filmens stora behållning. Också kul att se Marilyn Monroe i en liten biroll. I övrigt är det lite för händelsefattigt och oengagerande för att nå några högra höjder i min värld. Skådespeleriet gillar jag och det blir nästan en trea i betyg.

Filmen är svartvit