Sierra Madres skatt

3,6

Handling: Det finns guld i bergen och girighet i männens hjärtan. De kommer närmare och närmare sin skatt men längre och längre bort från lagen. Dodds (Humphrey Bogart) och Curt (Tim Holt) är arbetslösa och tillsammans med den rutinerade före detta guldgrävaren Howard (Walter Huston), beger de sig till Sierra Madre för att leta efter guld. Det är en tuff natur och deras egen girighet växer och blir snart deras största fiende. De båda vännerna gör allt för att komma först till guldet och blir istället bittra fiender.

År: 1948

Walter Huston
Tim Holt
Bruce Bennett
Barton MacLane

Det här var en film som jag hade haft ganska länge och väntat på det rätta ögonblicket att se. Tänkte att den förmodligen skulle falla mig ganska bra i smaken med tanke på hur intressant temat är. Något i stil med "I sista minuten" var vad jag tänkte på.
Tyvärr blev detta inte riktigt så bra som jag hade hoppats på. Filmen var absolut inte dålig, men inte så överdrivet bra heller. Den var ungefär som en hyfsad westernfilm.
Skådespelet var bra, men jag tyckte att Humphrey Bogart kändes ganska lökig och sunkig. Vissa delar av filmen är mycket bra, men betyget landar på en stark 3:a.

Den här filmen borde kanske få en fyra, men får en stark 3:a kanske för att jag läst boken innan jag såg den, kanske för att den känns lite gammal.

Skön klassiker med en riktigt sevärd Bogart, otroligt karaktärsutveckling. Utan att överdriva kan man medge att just Bogart själv är en utav filmens stora behållningar. Överlag så är det en ganska skön västern som underhåller från början till slut och man kan dra liknelser till Clouzot "Wages of fear" som kom några år senare.

Mycket sevärd klassiker med utmärkt skådespeleri och ett bra tema, nämligen girighet. Det var väldigt intressant att se hur Bogharts rollfigur förändrades till en extremt sjuk och girig person.

Bra skådespeleri av främst Bogart som den girige och Huston som den erfarne guldgrävaren. Detta i kombination med en tät handling gör detta till en sevärd klassiker, om än inte så bra som många andra klassikers man sett genom åren. Svag fyra.

Det här är en sevärd klassiker med Humphrey Bogart i huvudrollen. Det är riktigt underhållande att se hur hans karaktärs girighet ökar med ju mer guld de samlar ihop. Klart bättre än vad jag väntat mig.

Filmen är svartvit

Wet Gold (1984)