Dom i Nürnberg

Handling: Drama om rättegångarna mot tyska krigsförbrytare efter andra världskriget. I centrum står en amerikansk domare, skakande dokumentära bilder från koncentrationslägren och vittnen som avslöjar vad som hänt och vem som ligger bakom.

År: 1961

Marlene Dietrich
Maximilian Schell
Judy Garland

Copyright MGM Home Entertainment

Tyvärr för lång då man slänger in en del scener utanför rättssalen som inte hade behövt vara där. Det är scenerna inne i rättssalen som är de klart starkaste då skådespelarna får bjuda på sitt skådespeleri. Bäst är Montgomery Clift som ett av vittnena, trots att han endast är med i några minuter. Maximilian Schell som försvarsadvokat är också utmärkt. Svag fyra trots allt, men utan skådespeleriet hade det inte blivit lika bra.

Det här är en film om Nürnbergrättegångarna efter andra världskriget. Tydligen påhittade personer, men givetvis finns det förankringar i verkligheten. Scenerna från rättegången är klart intressantast även om det lite för ofta blir överdrivet gapigt. Scenerna utanför rättssalen ger dock inte särskilt mycket utan funkar mest som en "paus" för att inte filmen ska bli enformig. Bra och ofta trovärdiga skådespelarprestationer där Spencer Tracy presterar bäst. Är ju väldigt lång, men delar man in den i två bitar så hålls intresset upp filmen igenom. Stark tvåa.

En 4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 151117 på plats #145 på IMDb Top 250. Nja, mästerverk håller jag inte med om, men mycket välgjord. Hamnar ej i filmsamlingen.
Oj, va lång - måste den vara det? Ja, antar det när jag sett klart filmen. "Paus-scenerna" utanför rättegången dock nödvändiga, delvis för fördjupnings skull.
Fakta: 99 tyskar dömdes i Nürnberg-rättegångarna, varav många till livstids fängelse, som avslutades 1949. 1961 då filmen gjordes satt inte en enda av dessa dömda kvar bakom lås och bom...

Skakande och välgjord film om rättegångarna i Nurnberg. Bland skådisarna är Montgomery Clift klart bäst. Detta var också efter hans tragiska olycka, där han i full fart råkade köra in i en kraftledningsstolpe. Stark trea!

Filmen är svartvit