Vinterkriget

Krig:

Krig:
4,0

Handling: Den 30 november 1939 anfölls Finland av en till synes oövervinnlig Sovjetarmé och vinterkriget fick därmed sin början. Man får följa ett kompanis öde vid östfronten, med kylan, skräcken och döden som ständiga följeslagare. Finlands största filmprojekt någonsin när den spelades in.

År: 1989

Taneli Mäkelä
Timo Torikka
Heikki Paavilainen
Antti Raivio

Nu har man iofs inte sett så många finländska filmer, men den här måste nog vara bland de bästa finnarna har gjort inom film. Mycket realistiska och välgjorda krigsscener. En episk krigsfilm väl värd att se.

andreas_96

jag är från finland och jag tycker den är väldigt bra och hur många modiga människor det fanns i finland

Timoti

En rå filmklassiker från Finland. Liknar Rädda menige Ryan på någont sätt. Bra sminkat med alla bortsprängda kroppsdelar osv. Skådespelarna var bra. Jag tyckte att den blev lite långtråkig ibland men det var väl för att jag var trött när jag såg filmen. Första timmen i den här flmen är prat och de två timmar som är kvar innehåller ganska mycket explosioner. Man märker att filmen är påkostad. Med tankte på att det är många statister i filmen. Pekka Parikka har gjort ett bra jobb med den här filmen. Jag vill att det ska komma mer krigsfilmer från Finland, som liknar den här filmen. Av de krigs filmer från Finland jag har sett så kommer den här filmen på andra plats. Jag vill bara säga att finländarna spöade skiten ur ryssarna. Jag tror att finländarna förlorade 22.830 man medans ryssarna fölorade 126.875, när jag läste det blev jag mycket förvänad. Med tanke på att Finland är ett ganska litet land, medans Sovjetunionen var mycket stort.
PS. Jag älskar slutet i den här filmen.

Rymdis

Såg den i skolan och minns den som osminkad och oväntat bra.

Sallee

Filmen Vinterkriget, var för mig en alldeles för lång film, fick dela upp den under en dag. Trots detta satt jag inte still i stolen. Har aldrig sett en finsk film innan, men den här måste nog ligga på toppen av dem alla. En mycket välgjord film. Gillar scenen då två finländare, står och sjunger och det bombas runt omkring dem. Skådespelarna var helt okej & krigscenerna är suveräna. En bra krigsfilm helt enkelt.

Redfarm

Fantastisk realism, en av de bästa krigsfilmer jag sett. Stark skildring av hur vanliga finländare upplevde kriget. Överväldigande stridsscener med imponerande mängd statister.

andreas_96

Timoti

PS. Jag älskar slutet i den här filmen.

BlackHawk

bra ide men det håller inte... Väldigt usla krigsscener, och nu förstår man varför ingen vill flytta till Finland...

Välgjort, välspelat och man blir indragen i filmen på ett bra sätt. Realistiskt och intressant, kanske lite för lång, men bygger därmed upp karaktärerna bra.