Phenomena

Handling: Jennifer anländer till Richard Wagner Acadamy, ett internat för flickor i Schweiz där en galning med kniv mördar unga kvinnor. Jennifer går i sömnen och skolans ledning försöker stoppa hennes nattliga vandringar som verkar sammanträffa med morden. Vid en av hennes nattliga vandringar träffar hon på entomologen John och han blir förvånad av hennes extraordinära förmåga att förstå insekter. Med en väldigt speciell liten vän ger sig Jennifer ut på jakt efter mördaren men det blir mer fruktansvärt än vad någon hade kunnat föreställt sig.

År: 1985
Regissör: Dario Argento
Originaltitel: Phenomena
Alternativ titel:Creepers (USA)
Ursprungsland: Italien
Längd: 01:45, 01:50 (USA)
Jennifer Connelly
Dalila Di Lazzaro
Federica Mastroianni
Mario Donatone

Copyright Titanus Distribuzione

Otäck och välgjord skräckis av Italiens Hitchcock, nämligen Dario Argento. Ibland så var den möjligtvis lite flummig, men skådisarna var bra, särskilt Pleasence som vid denna tid medverkade i många skräckfilmer. Jennifer Connely var också bra, men också vädigt snygg.

En av Dario Argentos bättre filmer, mycket pga Jennifer Connelly i huvudrollen samt det vackra landskapet i Schweiz som tillför mycket känsla. Musiken av Goblin är stundtals riktigt skön, däremot är valet av hårdrock mitt i allt lite si så där. Ligger mellan en stark trea och svag fyra.

Den uppmärksamme kanske har märkt att jag ser alla Dario Argentos filmer i kronologisk ordning. Har denna kväll kommit till 1985 och hans Phenomena.

Den här gången blev jag mer än nöjd. En film som inte liknar något annat och som är så visuellt fantastisk att jag bara häpnar. Schweiz som miljö visade sig vara totalt klockren och filmen har en väldigt läskig och obehaglig känsla över sig. Connelly är helt suverän i sin första huvudroll... och riktigt, riktigt vacker. Det är som om hon var gjord för rollen. Stor eloge även till Pleasence. Musiken skär sig vid vissa tillfällen, men som alltid håller den hög klass och bidrar självfallet till mitt höga betyg.

Ja, den klår Argentos debutfilm! Jag tycker den till och med är en av 80-talets bästa rysare. Länge leve Dario Argento! Efter Phenomena har han stigit ytterligare några grader i mina ögon. Stark fyra!

Hårdrocksmusik i skräckfilm!? Nja. Alltså det går inte ihop ett smack. Förstör hela spänningen faktiskt. Jag är övertygad om att klassisk skräckmusik skulle höja filmen enormt. Dock ger filmen inga kalla kårar. Det känns mer som en thriller. Miljöerna känns realistiska och läskiga men tyvärr sänker musiken hela filmupplevelsen.

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Xenomorph

Estetiskt snygg och bra musik som alla Argento filmer. Blir riktigt äcklig mot slutet. Ganska obehaglig.

Kom igång riktigt bra mot slutet. Skön musik från Goblin samt lite gammal hederlig Iron Maiden & Motorhead e heller aldrig fel. Snygga miljöer å hyfsade effekter men Dario har gjort bättre.