Attentatet mot Richard Nixon

3,6

Handling: Filmen är baserad på den sanna historien om det misslyckade mordförsöket på Richard Nixon.

Samuel J Bicke är en helt vanlig man, när allt i hans väg går fel; hans lån godkänns inte, hans fru vill skiljas, hans bror överger honom och hans dröm om att starta ett eget företag går om intet. Då bestämmer han sig att göra något åt sitt misslyckade liv och sätt spår i historien. Hans drömmar förvandlas till storhetsvansinne och en ny och betydligt mer beslutsam Samule Bicke ger sig ut på ett korståg för att rätta till alla världens fel.

Regissör: Niels Mueller
Michael Wincott
Naomi Watts
Nick Searcy

Robert_Eriksson

En fascinerande, obehaglig, tragisk och gripande film. Man kan inte låta bli att känna sympati för Samuel J Bicke, vars tankar egentligen bara är goda, i ett ruttet samhälle fyllt av orättvisor. Sean Penn spelar denne man på ett helt fantastiskt sätt! Är han rent av världens bästa skådespelare? Ett mästerverk!

Filmen va bra, men ej så bra som jag hoppats. Den va rätt seg. Får en 2:a

lindajjj

Det är en väldigt bra och välgjord film och Sean Penn är helt lysande, men jag var inte riktigt på humör för att se en så dyster film, så det kan nog ha dragit ner betyget lite. Sen trodde jag nog att det skulle handla lite mer om Nixon.

Volz

En gripande film om en man som bara vill väl. Jag hade väntat mig en helt annan film utifrån titeln. Men trotts detta är det ändå en mycket bra film.

Miss_Archive

Sean Penn (som förresren är en av de bästa skådepspelarna som funnits) är helt underbar i rollen som Samuel J Bicke, som igentligen bara vill göra rätt. Man g r å t e r nästan helt enkelt, och det är definitivt inte att överdriva.
Det här är en helt fantastisk film som alla borde se, den väcker starka känslor.

Engagerande och intressant film om en man som håller på att tappa greppet. Sean Penn är strålande.

bob__

mycket bra skådespeleri av sean penn. intressant och väldigt gripande historia, men den sitter inte kvar så länge, fatsnar liksom inte

Filmen lever helt och hållet på en utmärkt Sean Penn. Tyvärr är den inte så bra som man kunde ha hoppats på (speciellt med den titel den har). Fokus ligger på Penns karaktär och det blir inte mycket attentat inte, något som jag hade förväntat och hoppats på. Trots allt sevärd för Penns prestation.

Biopremiär: 2005-04-22