Odd Couple

4,0

Handling: En mästare med svärd och en mästare med spjut fightas var tionde år för att bestämma vem som är den verklige mästaren. Deras fighter slutar alltid oavgjort och eftersom de börjar bli gamla bestämmer de sig för att utbilda var sin elev så att duellerna ska kunna fortsätta.

År: 1979
Regissör: Chia Yung Liu
Originaltitel: Bo ming chan dao duo ming chuang
Ursprungsland: Hongkong
Fat Chung
Hoi San Lee
Mars

L Boom

En av mina favorit Hong Kong-actionfilmer. Sammo Hung och Chia Yung Liu (aka Lau Kar Wing) är underbart välkoordinerade och alla som gillar svärd/spjut-filmer kommer garanterat att älska den här. Storyn (?) är precis så förvirrad och politiskt inkorrekt som den ska vara och gav åtminstone mig några riktiga gapskratt ( särskilt näst sista striden och husbränningen!).
"You vomit blood on me?"

Xenomorph

Bättre svärd- och spjutfighter kommer troligtvis aldrig att göras. De är helt otroligt snygga i den här filmen. Det är det som gör den här filmen unik gentemot andra martail-arts filmer, att nästan alla fighter i filmen innehåller någon sorts vapen. Fighterna är för övrigt old-school, så det är inte irriterande snabba klipp i dem.

Utöver fighterna så får man vad som förväntas av en Kung-fu komedi, dvs. ganska irriterande humor. Storyn ger dock stort utrymme åt snygga actionsekvenser och filmen tappar aldrig i tempo.