Offret

Handling: Journalisten Alexander berättar för sin son om sin oro över bristen på andlighet i det moderna samhället. Natten före Alexanders födelsedag utbryter krig i Europa. I förtvivlan ber Alexander till Gud och erbjuder sig att offra allt han har, bara kriget försvinner.

År: 1986
Regissör: Andrei Tarkovsky
Originaltitel: Offret
Ursprungsland: Sverige, Storbritannien, Frankrike
Ingår i tema: Guldbaggen - Bästa film

Erland Josephson
Allan Edwall
Sven Wollter

Tarkovskys bästa film är ett riktigt mästerverk. Filosofisk resa med ett skådespel som är superbt och ett slut som tillhör världens bästa.

Avataria

En av de bästa filmer jag sett. En otrolig nerv och spänning, ångesten formligen sprutade från skådisarna, och jag satt trollbunden från början till slut.
Fotot (inspelat på Gotland tror jag) tyckte jag var underbart och musiken perfekt för stämningarna och bilderna.

Vackert!

Robert_Eriksson

Det här gav mig inte särskilt mycket. För mig känns den här filmen väldigt meningslös, underlig och långtråkig. Har givit Tarkovskij två chanser nu, men fler får han nog inte. Erland Josephson, Allan Edwall och Sven Wollter gör så att den i alla fall kommer upp på en svag tvåa.

Andra filmen jag sett av regissören Andrei Tarkovsky, och jag är långt ifrån imponerad.
Den är helt meningslös, obegriplig och jobbig att kolla på! Usch! Påminner en del om Ingmar Bergmans filmer, samt "Sånger från andra våningen". En klar etta!