Dark Water

2,4

Handling: Dahlia Williams (Connelly) och hennes femåriga dotter har flyttat till en sliten lägenhet i ett nedgånget bostadshus. Medan sviterna från en bitter vårdnadstvist gör livet tungt för dem, börjar vattenledningarna i den fuktiga, kalla lägenheten att läcka. Något mystiskt verkar ha hänt tidigare i den tomma lägenheten ovanför, och det ständiga droppandet och rinnandet blir till floder av mörkt vatten som varslar om en skrämmande hemlighet.

Regissör: Walter Salles

Camryn Manheim
Perla Haney-Jardine
Elina Löwensohn
Simon Reynolds

Inte alls lika bra och läskig som orginalet från Japan. Godkänd men inte mer.

Lite ovanlig film. Tycker att den var ganska bra, men det saknades ändå lite för att komma upp i hög klass. En trea känns på något sätt för mycket. En stark 2:a får det bli.

ger en väl lite rysningar men den japanska är värre

En riktigt spännande och nervkittlande film som var lätt att hänga med i. Sevärd.

madeleine_g

Jag vet att jag har sett den men jag har inge speciellt minne av den. Detta tyder på att jag inte tyckte om den. Visst det fanns lite läskiga stunder i den men det var ingenting som satte några spår i mig.

En 3 som film & i sin egen genre.

Taglines: This Season, The Mystery Of The Darkness Will Consume Your Life / Some mysteries were never meant to be solved. / Dark water conceals darker secrets.

Denna japanska förlaga till amerikanska Dark Water är väl något bättre än kopian, men Hollywood-versionen är faktiskt inte dålig (t ex m de välkända och välmeriterade Oscars-skådespelarna Roth, Postlethwaite & Connelly). Något som båda filmerna dock har gemensamt är att de är något sega, vilket drar ner betyget rejält.
Snygga mörka, dystra och slitna miljöer. Vet ej riktigt om jag gillar slutet. Snygga effekter.
Denna film hamnar nog inte i DVD-samlingen - när man sett de båda ländernas versioner känns det som om man har sett klart denna historia för resten av livet; det räcker liksom.

Trivia: A color dye usually used in concentrated gels for soft drinks was added to the water to turn it to a dark color. / When Dahlia moves her wet clothes from one washing machine to another, you can see the number, "666", pop up for a moment on the second washing machine. That number is known as the symbol of the Anti-Christ.

Det här var en lite ovanlig rulle med helt okej.Bra skådespeleri och foto.Det får bli en stark tvåa.

Biopremiär: 2005-08-12

Dark Water (2002)