Bröderna Grimm

Handling: Detta är ett riktigt actionäventyr om de båda bröderna, tillika sagoberättarna, Jakob och Wilhelm Grimm. I denna berättelse är det bröderna själva som ger sig ut på ett äventyr där de reser från by till by och låtsas försvara folket från förtrollade varelser. De sätts verkligen på prov när de stöter på en riktig magisk förbannelse i en hemsökt skog med övernaturliga figurer. Till råga på allt dyker det upp en häxa med skrämmande krafter som verkligen ställer till det för bröderna och de behöver allt mod de kan få.

Regissör: Terry Gilliam
Richard Ridings
Mackenzie Crook
Roger Ashton-Griffiths
Monica Bellucci

Det här är en påkostad äventyrsfilm från Monty Python-regissören Terry Gilliam. Sagokänslan är det verkligen inget fel på och den innehåller en hel del glimten-i-ögat-komik. Kanske lite för mycket för sitt eget bästa. Det blir så banalt och barnsligt så att det nästan blir löjligt. Synd. Miljöerna är mysiga, men effekterna kunde man krävt lite mer av i en sådan här film. Den där fulanimerade lergubben förstod jag mig aldrig på heller. Betyget blir en svag trea.

soetnoz

Filmen var helt underbar .., en blandning från alla Brödrarna grims historier som flätas in i en .., som Terry Gilliam sa själv"i give back to the grimm brothers for all the nightmares i had as a child" .., "they scared the shit out of me.., the kids today really need that kind of horror"..träffade Terry Gilliam i Lund 18/9-05 då han invigde filmen hos FFF (Fantastisk Film Festival)

torulf

Jag föredrar att titta på en film förutsättningslöst, utan uppjagade förväntnigar. När jag såg Bröderna Grimm hade jag glömt det mesta som resentioner och skriverier. Det var bra. Filmen innehåller en sjuk stämning. Något galet men ändå igenkännande surrar irriterande genom hela filmen. När eftertexten kommer så inser jag vad det är. Den är regiserad av Terry Gilliam. Fnissande fattar jag varför jag gillade tortyrscenen. Den är nästan Monty Python. Men ändå inte. En stark fyra.

Jag tror jag gillar Terry Gilliam... Iallafall så gillar jag den här filmen, jag får bra vibbar och det har blivit lite av en vana att de den varje sommar... Fantasy känslan är det som Gilliam gör så bra, även om jag oftast inte är särskillt förtjust i fantasy (finns dock mång undantag)

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: +
Regi: Terry Gilliam -
Skådespelare: Heath Ledger +
Unik: +

mice_lord

En ok film att fördriva en kväll med, men knappast mer än så.

Heath är ju bara en sån bra skådespelare!! R.I.P nåja filmen hade inte så bra effekter men okej det får gå! Sen tyckte jag det var bra att den sticker ut nämnligen att man vet inte vad som händer, inte förutsägbar och den är egen. Fast på nått sätt kändes den konstig kanske bara var jag som var trött haha!! en stark 4a

Cammie

Annorlunda och spännande med riktigt duktiga huvudrollsinnehavare; Ledger och Damon lyser verkligen genom hela filmen.

Maria007

Stark 3, Min typ av film.

Dålig film!bara helt värdelös!

Biopremiär: 2005-10-14