Ebba och Didrik

Ungdom:

Ungdom:

Handling: Didrik hyser en vacker men omöjlig kärlek till Yrla, samtidigt slits Ebba mellan Philip och Mårten. Om skola, familjetrassel och kärlek...

Miniserie i nio delar baserad på Christina Herrströms kritikerrosade ungdomsbok.

År: 1990
Suzanne Reuter
Sten Elfström
Johanna Friberg
Michael Lindgren

Kommer ihåg att jag var lite småförtjust i Ebba när denna miniserie visades när jag var ca 12 år. Även om Widerberg är bra så är Arnell överlägsen i rollen som Ebba. Fruktansvärt synd att detta fynd till skådespelerska inte fortsatte inom filmen. Speltokig som jag var/är, så var det rätt kul med karaktären Mårten. TV-klassiker definitivt värd en stark trea.

Bilbo_one

En klar femma.Jättebra film inga komentarer.

ouimadame

en av de absolut bästa ungdomsserier som visats på sveriges television.
älskade didrik och ebba!

ch1

en av dom bästa tv-serier

r.i.p Malik (philip) och hunden frans bertil + andra bortgångna

Daniel Johnsson

Såhär var det att vara ung på 80-talet. Igenkänningsfaktorn är hög eftersom jag själv gick i grundskolan då och kan relatera till det mesta. Man skulle vara med i coola gänget, annars blev ma utanför. Och de som levde i fattiga familjer blev utstötta ur gemenskapen. Man skulle ha det senaste och gå i moderiktiga kläder (som t.ex. stentvättade jeans)

Bra tidsskildring, men Ebba och Drdriks pappa är den störta behållningen enligt mig..

Åh vad jag älskade den här filmen som liten. Kunde se den om och om igen. Stark 3:a.

Baijna

En bra serie tycker jag :)

Tycker den här filme är rätt bra. Dock mer riktad till en yngre målgrupp. Men den får en 3:a

Blä hatar denna serie!!

KarinLovisa

"Glappet" och "Ebba & Didrik" är de bästa tv-serierna ever!