Rymdinvasion i Lappland

2,1

Handling: Sanslös svensk-amerikansk science fiction om hårigt jättemonster som löper amok bland samer och forskare i Lappland, övervakad av bleka aliens i anorak!

Ett UFO slår ner i ett vintrigt Lappland. Amerikanska och svenska forskare drar norrut till Riksjärvi för att forska. Dr Wilsons vackra dotter, olympiska stjärnan Diane, ägnar sig åt att duscha och åka skridskor, tills hon blir kidnappad av ett sex meter högt hårigt monster som tidigare rivit samernas renar.

Under tiden sitter utomjordingar i sitt UFO och övervakar händelseutvecklingen. Den håriga besten anfaller kåta, samer och vetenskapsmän, men med facklor, knivar och spjut går de till motattack.
Och på Högfjällshotellet sjunger Brita Borg Midnight Sun Lament till tonerna av Ack, Värmeland du sköna.

År: 1959
Regissör: Virgil W. Vogel
Originaltitel: Rymdinvasion i Lappland
Alternativ titel:Invasion of the Animal People (Omklippt amerikansk version)
Alternativ titel:Terror in the Midnight Sun
Ursprungsland: Sverige, USA
Längd: 01:13, 00:55 (USA), 01:21 (USA TV version)
Ingår i tema: Utomjordingar

Sten Gester
Robert Burton
Lars Åhrén

janne lindh

En riktigt, riktigt dålig film. Den är så usel att det faktiskt är en upplevelse att se den.

Visst har den en viss charm, men inte kan man påstå att den är bra!

Mr Z

Haha, jag skratta åt namnet

tinytom

Denna film har klassats som en av de sämsta filmerna någonsin.Så illa är det inte.Jag har sett betydligt sämre filmer.Och varför haka upp sig på taskig engelska???Det är ju svenskar som är äldre som pratar och engelska började man inte med förrän långt senare i skolan.Filmen är både romantisk och har viss spänning men från mig får den ändå bara gorkänt.En stark 2:A.

struwe

bra-nej.underhållningsvärde-hög.charmigt dåligt bra

Xenomorph

En svensk klassiker, senare omklipp i USA under namnet Invasion of the Animal People. Den versionen ska vara ännu sämre än den här. För detta är dåligt. Riktigt dåligt.

Filmens höjdpunkt, enligt mig, är när en person säger "Who are you?" när han menar "How are you?". Filmen är nämligen mestadels på engelska. Det är också extremt kul att se samer på skidor jaga iväg monster med facklor och slagord.

Filmen är svartvit