Skeleton Key, The

Handling: En ung sjuksköterska, boende hos ett gammal par i New Orleans, hör mystiska ljud och misstänker att allt inte står rätt till i det gamla huset de bor i. Vad finns egentligen i rummet på vinden? Och kan makens förlamning ha något med voodoo att göra?

Regissör: Iain Softley
Originaltitel: The Skeleton Key
Kate Hudson
Gena Rowlands
Peter Sarsgaard
John Hurt
Joy Bryant

Copyright Universal Pictures

Imponerande thriller som kan kännas lite seg, men vars stämning överväger det mesta. Hudsons karaktär är överraskande sympatisk och jag tycker inte att hon beter sig så korkat som de så ofta annars gör i liknande filmer. Hon är rakt på sak och vill hitta svar. Det gör att spänningen hålls uppe och intresset aldrig försvinner. Slutet kom väldigt oväntat och visar att filmen inte bara har en styrka i regin och fotot utan också i det välskrivna manuset. Och de gamla rävarna Hurt och Rowlands är liksom härliga Kate Hudson utmärkta i sina roller.

Filmen har allt en bra thriller ska ha. Mer berörande än ryslig, men för mig är det helt okej. Jag kan mycket väl tänka mig att se filmen snart igen.

Det här är en film som snarare är en thriller än en skräckfilm även om man utifrån handlingen kan tro något annat. Hela filmen tyckte jag på något sätt kändes tam, jag blev aldrig så rädd som jag hoppades jag skulle bli, inte ens den där krypande rädslan infann sig riktigt. Filmen kändes trögstartad och det är först mot slutet som den verkligen tar fart och blir skrämmande. I övrigt ganska snygg film med hyfsade skådespelarinsatser. Betyget blir en stark tvåa.

akaz

En ganska spännande thriller, som trots sitt delvis långsamma tempo aldrig blev tråkig, men inte heller särskilt otäck. Den utspelar sig i oerhört vackra miljöer och med mycket bra gammal bluesmusik. Är mycket förtjust i den stämning som vilar över filmen. Upplever Skeleton Key som lite annorlunda, inte så förutsägbar som andra filmer i denna genre. Den har något särskilt jag inte riktigt kan sätta fingret på, kanske är det min fascination för den amerikanska söderns träskmarker som får mig att fastna lite extra för denna film. Överlag bra skådespelarinsatser, speciellt Gena Rowlands.

En bra och spännande film. Den gav mig lite rysningar, hade lit svårt med att somna. Jag gillar sådana filmer.

Kanske inte någon riktig skräckfilm precis, men spännande var den flera gånger. Slutet blev lite abrupt.

Den va bra i helhet men mycket obehaglig, eftersom jag inte tycker om voodoo osv de ger mig rysningar i hela kroppen men en trea för den va mycket bra och Kate gjorde rollen perfekt

Angelus

En bra och spännande film, bra handling, bra skådespeleri, Hudsons karaktär var suverän inte dum som i de flesta filmer, Hudson var jätte vacker i filmen, snygga miljöer och foto, oväntat men abrupt slut

Milla86

Läskig skräckfilm som faktiskt har en handling! För en gångs skull är det inte själva dödandet som är i fokus, utan magi. Kul att se Kate Hudson i en annan film är komedi. Hon är verkligen en lysande skådespelerska! Filmen är helt klart värd att se en andra gång, men sedan kan det vara.

Frida_OSX

Kate Hudson passar och gör sin roll väldigt bra. Riktigt bra thriller, med många och bra läskiga inslag.
(ps. Det var HooDoo och inte VooDoo som utövades)

Venschla

Läskig och smart - precis som vilken annan skräckfilm som helst.

Biopremiär: 2005-08-12
Filmen är både i färg och svartvit