Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare

Handling: På den vackra restaurangen samlas ett galleri av personligheter. Kocken tillreder underbar mat där som tjuven håller i sitt tyranneri. Frun har en farlig och passionerad affär med en man som gästar restaurangen.

År: 1989

Helen Mirren
Alan Howard
Tim Roth

Raffset

Väldigt väldigt speciell... Både vacker, grotesk, rolig & sorglig. Soundtracket är enastående - likaså sceneri, färger & detaljrikedomen. Som en tavla.

Som vanligt är det estetiska helt genialt i Greenaways filmer. Ljussättningen är helt otrolig. Skådespelet är väldigt bra och handlingen är full av bissar humor och stor politisk underton, eller skall man säga tydlig. Även om jag inte är vänster i min ideologi så är det en rolig idé och genomförandet av idén är det allra bästa. En fyra utan tvekan.

cirkuscaramelli

En mycket äcklande film, samtidigt som många scener är fängslande. Spänning, humor och grova "skämt" som går lite utanför gränsen ibland. Har samma stil av humor som "quills".

cirkuscaramelli

Raffset